С 2 700 бройки по-малко от миналата година са студентите в план-приема на МОН за 2019/2020 година по трите образователно-квалификационни степени. Това каза министър Красимир Вълчев по отношение план-приема във висшите учебни заведения на пресконференция в министерството.
МОН се опитва да обвърже пазара на образование с пазара на труда. През 2015 г. е достигнат максимален прием като процент. От 2016 г. се провежда политика за преструктуриране на приема и финансирането в държавните училища. Прави се по-голямо разграничаване между професионалните направления поради необходимия очакван брой специалисти в определени специалности.
Почти всички инженерни и технически професионални направления са с приоритетен прием заради очаквания бъдещ недостиг на кадри в областта.
В медицинските професионални направления и спорта няма проблем с търсенето на висше образование, допълни министърът. Оптимизация на приема се извърша в социалните, стопанските и правните науки.
43 276 бройки е общият брой места за студенти през 2019/2020 година.
36 984 бройки са определени за 1 курс в образователно-квалификационна степен "бакалавър". При частните университети приемът е за общо 12 300 студенти.
Има 50% изпълнение на приема в частните висши училища, където той не се регулира от МОН. За миналата година в държавните висши учебни заведения приемът е изпълнен на 93%.
Същите проценти на изпълнение се очакват и през тази година - новоприетите студенти ще са между 37 000 и 39 000. Очаква се по-ниско изпълнение на държавния прием във ВУЗ-овете, акцентира Вълчев и допълни, че изключение има при някои приоритетни професионални направления, като информатика, компютърни науки, педагогика и ветеринарна медицина.
В сравнение с миналата година приемът е увеличен в специалностите "Фармация" - с 28%, и "Медицина" - с 10%, докато в денталната медицина е намалял с 10%.
В сравнение с 2015 г., когато приемът с държавно финансиране е 58 000, днес той е 43 000.
"Ние сме длъжни да провеждаме тази политика не защото нямаме нужда от кадри в областта на управлението и икономиката, а защото обществената загуба в другите направления ще бъде много по-голяма, ако ние не подготвим специалисти", каза още Вълчев.
Драматичен е недостигът на преподаватели по математика, физика и информационни технологии. Аграрният сектор, хидроинженерството и енергетикато също страдат от липса на специалисти.
В направление "Педагогика" има увеличение със 17% спрямо 2015 г. Спрямо план-приема от миналата година има увеличение на приема в педагогиката - с 2,7%, енергетиката - с около 5%, и военното дело - с 8%.
Очаква се в сряда Министерският съвет да приеме пакета за национални програми, като една от тях е "Мотивирани учители", насочена към специалистите, придобили друго висше образование и преориентирали се към педагогика.
Има голям спад в направлението "Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми", подчерта министърът, въпреки че тези професии са с най-висока добавена стойност.
В общо 16 направления приемът ще бъде нулиран. Такива специалности са "Обществени комуникации" и "Икономика" в Шуменския университет, "Политически науки" във Великотърновския университет, "Обществено здраве" в Софийския университет. Това са професионални направления, които министерството не е определило като приоритет.
Системата трябва да се настрои към това да работи с по-малко студенти през следващите десетилетия. Вълчев подчерта, че тази политика съвпада с негативните демографски тенденции от края на миналия век. По думите му системата се е разраснала профилно, броят на държавните висши училища не се е увеличил, но е увеличен броят на частните университети.
Студентите могат частично да бъдат насърчени да учат в приоритетно професионално направление. Инструментите са чрез допълнително финансиране на университетите и отпускане на стипендии.
Предвидена е разпоредба за освобождаване от семестриални такси на определени професионални направления с голям очакван недостиг на специалисти на пазара на труда. Направленията са химически и физически науки, енергетика, религия и педагогика.
Отчита се спад в семестриалните такси спрямо увеличението на средната работна заплата в страната.
Според Вълчев винаги е възможно преливане от държавната система към частната. Тук надделява аргументът, че студентите носят отговорността си за инвестицията си. Регулирането на приема в частните университети е почти невъзможно, уточни министърът.