На националното външно оценяване (НВО) по български език и литература за 10 клас учениците са се справили много добре със задачите, които изискват повече интегралност на знанието, а по математика - с такива за скорост, разстояние и време. Това съобщи на пресконференция служебният образователен министър Галин Цоков. Информация за изказването му бе разпространена от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН). Той отбеляза че близо половината от задачите тази година са били с практическа насоченост.

Той припомни, че обявената в края на миналата година подготвяна промяна във формата на изпитите за националното външно оценяване. Тази година тя вече започва с въвеждането на повече практическа насоченост в тестовете на десетокласниците без да се излиза от учебното съдържание за 10.клас. От следващата година се предвижда в такъв формат да бъдат изпитите от НВО за 4 клас. Завършващите сега 5 клас пък ще са първият випуск, който ще се яви на НВО с новия формат на изпита след 7 клас - през учебната 2025/2026. "Промените в образованието трябва да се основават на анализ, предвидимост и еволюция на натрупания опит. Затова и направихме този план, за да имат време учениците да се адаптират към новия формат на изпит и да бъдат още по-успешни на него, защото целта е да измерваме знания и умения, приложими в живота", коментира Цоков.

 54 000 десетокласници се явяват на НВО по БЕЛ и математика

54 000 десетокласници се явяват на НВО по БЕЛ и математика

Днес от 11:00 часа е изпитът от националното външно оценяване по български език и литература

Той отчете, че резултатите на десетокласниците са съизмерими с предходните години. По думите на образователния министър това е положителен сигнал, защото те са се справили с различен тип задачи, изискващи размишляване и прилагане на натрупаните знания в практически ситуации. Средният резултат от изпита по български език и литература е 49,4 точки - с 4 стотни по-малко от миналата година, а по математика - 33,1 или с 1,4 под отчетеното през 2023 г.

Спадът в резултата по математика се обяснява най-вече на това, че само 1/4 от десетокласниците са успели да решат задачите, свързани с финансова грамотност. Според Галин Цоков това е една от насоките, в които могат да се предприемат действия за подобряване на обучението на по математика.

Същевременно с около 20% се увеличават в сравнение с миналата година десетокласниците, получили 100 точки на изпита по математика. По български и литература пълен брой точки има само един ученик. Един десетокласник е получил по 100 т. и на двата изпита.

Галин Цоков предлага редовно правителство да въведе онлайн матурите

Галин Цоков предлага редовно правителство да въведе онлайн матурите

При онлайн матури учениците нямало да могат да преписват

"По български език и литература няма нито една задача за възпроизвеждане", обясни Цоков. Проверявани са умения за четене и интерпретация на текст, като се залага на два различни източника - непрекъснат текст и таблица. Задачите са изцяло прагматични и близки до ежедневието на учениците и правят връзки с биология и здравно образование и физика и астрономия, химия и опазване на околната среда и география и икономика. Проверявани са умения за анализиране и критично оценяване на проблеми и идеи, за изграждане на теза и подкрепата й с аргументи, за познаване и прилагане на книжовноезиковите норми.

Анализ на резултатите сочи, че около 90% от десетокласниците успешно определят тема на текст, свързан с ежедневието, извличат информация и се ориентират в смисъла му. Също толкова работят по задачите със свободен отговор като успеваемостта при тези въпроси е средно около 60%.

По математика задачите са били свързани със скорост на движение, среден успех, спортно състезание, конструиране на съоръжения, финансова грамотност, височина на недостижими обекти. Проверявани саумения за оценка на ситуация и представянето й чрез формули и конструкции, идентифициране и решаване на проблем, избор на решение и аргументирането му, приложение на математически модели в практиката, разпознаване на зависимости и закономерности, логическо и пространствено мислене, наблюдателност и умения за работа с числа и числови редици.

МОН готви нови входни нива за 9 клас и промени в НВО

МОН готви нови входни нива за 9 клас и промени в НВО

Министър Галин Цоков представи разработените мерки за промени в училищното обучение

Сред изводите от анализа след НВО по математика е, че десетокласниците се чувстват най-уверени при решаване на традиционни задачи, свързани с път, скорост и време и големина на ъгли в триъгълник. За разлика от предходната година около от 2/3 от учениците са се справили успешно и със задачите за разчитане, интерпретиране и оценяване на статистическа информация, представена с графики или с диаграми.

По-добри резултати и по двата предмета се отчитат в следните региони: София-област, Търговище, Перник, Бургас, Ямбол, Плевен.

Понижение е регистрирано в областите София-град, Благоевград, Габрово, Разград, Видин, Кърджали, Силистра и Пловдив. Предстои да бъде направен анализ за причините.