Бизнесът и синдикатите са разтревожени от големия процент деца, отпадащи от образованието у нас. В успешните страни този процент е двойно по-малък, изтъкна председателят на Асоциацията на индустриалния капитал Васил Велев.

Освен икономически причини, проблемът се корени и в манталитета, изтъкна шефът на КТ „Подкрепа" Константин Тренчев. Той подчерта, че е необходим комплекс от мерки, насочени именно към промяна на манталитета, защото образованието трябва да е осъзната ценност.
Иначе, според него, колкото и пари да даваме, както и умело да ги инвестираме, не можем да преодолеем този проблем. Тренчев упрекна властите и компетентните институции, че премълчават за проблема и призова за него да се говори открито.

Провокиран, социалният министър Тотю Младенов изтъкна, че преди 2 години неговото министерство е сключило споразумение със Световната банка за социално включване, предвиждащо заем от 40 млн. евро и заяви, че тези пари се усвоят в момента.

Целта е, поясни Младенов, до края на година в над 70 общини да има детски центрове за деца от 0 до 3 години и чрез тях да бъде даден равен шанс за първи клас за всички деца, включително от малцинствата. Тези центрове ще обслужват над 100 хиляди деца и родителите им със здравни и социални консултации, изтъкна още социалният министър.

По данни на Евростат процентът на преждевременно прекратилите образованието си в България е 14,7%, за 2009 г., а за 2010 г. 13,9%, съобщи Янка Такева - председател на Синдиката на българските учители. Тя посочи още, че над две трети от напусналите училище в България са от 1 до 8 клас, т.е. отпадат от училище преди да започнат средно образование, което ги поставя в изключително неблагоприятни позиции на пазара на труда.

България се нарежда сред петте страни в ЕС (заедно с Белгия, Гърция, Полша и Португалия), в които от 36% до 39% от преждевременно напускащите училище остават едва в началната степен на основното образование, което допълнително намалява шансовете им за трудова и социална интеграция.

Особено остър е проблемът сред децата от ромски произход - около 60% от ромските деца са отпаднали в началния етап на образование, т.е. преди навършването на 11-годишна възраст, за разлика от другите етноси, при които над 55% са отпаднали след приключване на начално образование, посочи още Такева.

Проблемът беше дискутиран в рамките на международна конференция в хотел „Шератон", посветена на образованието и заетостта на младежите в контекста на Стратегия „Европа 2020". Участниците бяха поздравени лично от председателя на парламента Цецка Цачева.

От Европейския икономически и социален съвет и представителството на Европейската комисия представиха възможностите за младежка заетост в Европа, а от академичните общности на страни-членки изтъкнаха ролята на университетите за реализацията на младите хора.

Социалният министър Тотю Младенов подчерта, че правителството цели, с предприеманите мерки, до края на следващата година да намали младежката безработица с минимум 5%. Той подчерта, че над 650 хиляди българи са се възползвали от възможностите на Европейския социален фонд. „Това означава, че всеки десети българин се е възползвал от мерките, които предоставя Европейския социален фонд", изтъкна Младенов.

Той съобщи още, че по линия на образователното министерство чрез Европейския социален фонд се осигуряват практики за ученици и студенти и каза, че 54 хиляди ученици и 74 хиляди студенти ще имат възможността да приложат наученото на конкретно място, за което били предвидени над 90 млн. лв. от Европейския социален фонд.
Той изтъкна още, че се оказва подкрепа на 1650 млади научни работници и че за над 70 хиляди студенти са осигурени 133 млн. лв. за стипендии и награди.