Образованието да се реорганизира, децата да не са обединени само по възрастов принцип, призова в студиото на БНТ журналистът Драгомир Симеонов, един от участниците в дискусията за средното образование в България.

"Ние се опитваме да научим хлапетата на базисни познания, както и да правят връзки между отделните неща, да мислят. Обикновено те забравят знанията, а да правят връзка между отделните неща го знаят", смята Симеонов.

Според него децата трябва да бъдат обединени не само от възрастта, но и от интересите си. "Хлапетата са обединени на един и същ принцип в училище - възраст, а децата имат различни интереси. Образованието трябва да е реорганизирано - онези, които искат да учат нови неща, да имат възможност за това.
Тук е ролята на родителя - ако усети, че на детето не му е интересно, да направи нещо. Моят син нищо не може да схване от географията. Опитвам се да му обясня географията чрез неща, които той харесва, същевременно познанията му по английски език са много над тези над неговите съученици", даде пример журналистът.

Според Петър Кендеров, председател на Управителния съвет на Съюза на математиците в България, учителят е в основата на образованието. Преместването на изучавания материал от един в друг клас дава основания за издаване на нови учебници и стимулира издателствата, но не решава проблемите в образованието.

"Учителската гилдия е най-здрава. Ключовият момент е в учителя. Оброзователният процес е и във Фейсбук, в телевизията, по радиото - всички тези средства могат да се ползват за образователни въздействия, децата ги владеят", смята математикът.

"Когато говорим за образование, има моменти когато сякаш насила се опитваме да дадем знание. Основният проблем е децата да искат да учат", категоричен е Кендеров.

За Дарин Маджаров от сайта "Уча.се", когато учителите са вдъхновяващи, децата напредват неусетно. "За съжаление, ВУЗ- воте трябва да ограмотяват студентите, защото финансирането не е на база качество".

За математика Кендеров въпросът за обединението на децата е реторичен. "Как се реорганизира един клас, в който децата имат различни умения. Образованието трябва да цели децата да могат сами да учат изследвайки. Сега целта е насочена към това да запаметяват. Доста изкуствена е системата за образование, не само в България", категоричен е той.

"Основата на нашето образование е твърде силно поставена върху буквата - да четат, да пишат. Най-старата азбука е от 6 хиляди години, но и преди това е имало образование. Четенето и писането става буква по буква и е най-бавният начин на усвояване.
Живите картини - компютърът, обучава децата на учене, на предприемачество. Целта на образованието не бива да бъдат знанията - фактите ги има и в гугъл, - а онова, което е в основата - мисловният процес, да извлечеш знание от фактите. Да се стремим към дългосрочния план. Образованието няма да стане по-добро от днес към утре", каза Кендеров, обяснявайки, че хоризонтът на мислене в сферата на образованието е 30 години, а политиците ни гледат само до следващите избори.

Според него целта на учебния процес, е да мотивира децата да искат да учат. Инвестициите отиват, където има образована работна ръка. Ако един човек е свикнал да мисли, да се образова, той няма да остане без работа. Ако има добра професионална организация в живота, той има и добра социална предпоставка. Няма по-голяма цел за България, от тази да знаем, че заедно ще постигнем повече. Ако футболът беше индивидуална игра, щяхме да сме по-напред в класациите", каза математикът.

За него основното е децата да искат да учат, да изследват, да са любопитни.

Според Дарин Маджаров, е важно децата да знаят, че всичко зависи от тях. Да са готови да се развиват. Той даде пример, че фирмите са в конкуренция за хора, който имат качества и са готови да работят. "Няма фирма в София, която да не търси нови хора".

Според журналиста Драго Симеонов образованието е като земеделието - разбира се по плодовете. "Не си позволявам да съм песимист, защото не ни е дадено да видим крайния резултат", допълни той.