Депутатката Милена Христова, представляваща „Евророма" в парламента чрез групата на “Коалиция за България” , запита министъра на образованието какво се прави за училищата с преобладаващо ромско присъствие.
По думите й ромчетата са в неравностойно положение спрямо техните връстници, знанията им са некачествени, което след това ги прави неконкурентноспособни.
Едно от тежките наследства е наличието на над 60 обособени училища, в които учат предимно деца ромски произход, каза от своя страна министър Игнатов.
Той заяви, че за подобряването на качеството на образованието на ромите, са изведени 3 основни приоритета, сред които е пълноценна интеграция чрез десегрегация на училищата в ромските квартали и подпомагане на средищните училища.
Тези промени засягат предимно достъпа до качествено образование на ромските деца, изпълнението им е предвидено в 5-годишен срок.
Липсата на българчета в такива училища сочи, че трябва да се върви към извеждане на ромските деца от кварталните училища, обясни Игнатов.
Осигуряването на достъп на този етап от развитието на страната ни няма друга алтернатива освен засилване на извънучебните дейности, повишаване на квалификацията на учителите, които преподават в тези училища, използване на капацитета на местните структури на гражданското общество.
Краткият синтезиран отговор на министър Игнатов очевидно разочарова младата депутатка.
Това са само едни добри пожелания, заяви Милена Христова очевидно неудовлетворена от отговора на министъра.
Аз питам за конкретни мерки, които ще доведат до конкретни резултати - това сме го слушали много пъти и сигурно ще го слушаме още много години напред, каза тя.
По думите й образованието на ромите е важно не само заради тяхната персонална квалификация, а заради самото общество. Това ще доведе до намаление на престъпността, която е водена от ангажираността на ромите да осигурят прехраната на техните бъдещи семейства. Образованието е единственият начин да се намали ранното създаване на семейства дори, изтъкна Христова.
Аз се надявах вие да ми предложите конкретни мерки, които вие ще контролирате, дали ще бъдат постигнати.Такова поведение води до все по-тежки последици, заяви депутатката от Коалиция за България.
Министърът на образованието Сергей Игнатов обаче отказа да отговори на допълващия въпрос на депутатката.
бББ
на 16.05.2010 в 20:54:18 #9Като ги извадят, нищо добро няма да се случи. Събирайки умни и образовани ученици с много изостанали деца, макар и на еднаква възраст, вредиш и на двете друпи. Едните знаят, че каквото и да правят, винаги ще са "В" група и нямат никакъв стимул да се развиват. Другите пък ще знаят, че има доста по-зле от тях и няма да вървят напред.
don
на 15.05.2010 в 19:51:45 #8Много обичат по медиите да плямпат да "десегрегация", а всъщност тя отдавна се е случила , а ефектът-нулев. Ето, в моя начален клас имаше 1/3 циганчета-нито ние станахме цигани, нито те-българи. Те трябва да учат в специализирани училище, където да обърнат внимание на СПЕЦИФИЧНИТЕ им нужди: да научат БГ език, за да разбират какво им се говори в час и да се наблегне на моралното поведение- да спрат да крадат и да се размножават като животни. Иначе при над тия заспиваха, ако въобще се явят в училище, и всичко това през 80-те, по време на комунизма. Повечето ги ожениха на 13г и на 20 ги срещах по улиците с по 2-3 деца(като за начало). Но хайде, да ги оставим да решат проблема и да видим след 5 г. Униформите да се въведат във всяко училище и всеки гражданин да звъни като види дете на улицата по сред бял учебен ден. Да има специализирани служби , които да ги прибират и търсят сметка от безотговорните родители. Без задължително образование до 11клас няма как да се реши проблемът с циганите. И факт е, че образованите цигани никой не ги нарича цигани-възприемаме ги като българи.
amica1
на 15.05.2010 в 12:35:41 #7Йода, всичко добре, но без спиралите. По-добре пиши на всички момченца да бъде направена вазектомия.
Yoda_science
на 15.05.2010 в 10:20:11 #6Аз съм баща на първокласник. Поради голямото количество на ромчета и ниско ниво на преподаване се принудих да сложа детето си в друго училище. В класа му има 2 робчета но учителите са строги и не може да се прояви безотговорността типична за ромите. Ходенето на училище е само едната страна на проблема - безотговорността на създаване на деца, които не могат да бъдат гледани нормално и разчитането на детските като на вид обезпечение за живот е безкрайно нередно нещо. Освен това около училището със спрейове се омаза де що има публична собственост - спирки на рейсове, училищни стени и прочее. Образованието и примерът са едната страна, другата страна е редът и защитата на законноста. Не е нормално в блоковете около училището да изчезват коли, гуми, да се разбиват магазини и т.н. Необходимо където има роми да има и полицейски клонове за да се следи за реда, особено нощно време. Иначе това поражда чувство за безнаказаност у ромите и нетърпимост в жертвите на беззаконието. Търсенето на отстъпки от обществото или желание да се прехвърли проблема без промени в ромската общност няма как да стане. На ромите трябва да се въведе строго спазване на закона, да не се разрешава брак под 18, а ако не го спазват като изискване да не им се дават детски и помощи. В случай на 3 престъления от общ характер - кражба, побой, дано не се стига до изнасилване, да се отнема жителство и да нямат право да живеят в голям град като София, Пловдив и др. Да се въведе задължително поставяне на спирали за момичетата и ако откажат и родят да се иска затвор за безотговорно поведение. Това трябва да важи за всички не само за цигани, а и за българи. Италия въведе по този начин регистрация за всички. Трябва и нашите закони да са за всички в България, а не едни да плащат данъци и да мислят за това как да го направят, а други мислят само как живеят от днес за утре.
alterin
на 14.05.2010 в 17:28:50 #5markov | 14.05.2010 14:32 "пълноценна интеграция чрез десегрегация"?! - това значи ли изобщо нещо или искаме да покажем, че сме гледали холивудски филми. Означава, че трябва да бъдат закрити ромските училища и децата разпределени в останалите (въпреки мрънкащите родители). За което обаче се изискват допълнителни средства, които на този етап не могат да бъдат осигурени.
markov
на 14.05.2010 в 15:32:30 #4"пълноценна интеграция чрез десегрегация"?! - това значи ли изобщо нещо или искаме да покажем, че сме гледали холивудски филми.
fras
на 14.05.2010 в 15:21:09 #3Абе в тая държава нищо не се нарича с истинското му име: Циганите - роми Кражбата - противозаконно отнемане Корупцията е с най -много - търговия с влияние, превишаване на правомощия, неосъществяване на контрол с цел облага, неосъществяване на контрол от което са настъпили значителни вредни последици.... Шуробаджанащината - конфликт на интереси Инвалидите - хора в неравностойно положение. Бандитите - оперативно интересни лица и т.н и т.н. А да вземем да си говорим на БЪЛГАРСКИ, а!
icomaestroto
на 14.05.2010 в 15:13:55 #2Осигуряването на достъп на този етап от развитието на страната ни няма друга алтернатива освен засилване на извънучебните дейности, повишаване на квалификацията на учителите, които преподават в тези училища, използване на капацитета на местните структури на гражданското общество. Ето този"капацитет на структорите на гражданското общество" не ми е ясен! Може да съм малко тъп ама тези кухи фрази"гражданско общество","интеграция" много ми е любопитно ако спрете обикновенни хора в крайните квартали на някой от по-големите ни градове как биха ги разтълкували.А колкото до "интеграцията"(въпреки че според мен трябва да се използва по достъпната дума"приобщаване")нека застъпници като тази любителка на ромите да се пресели при тях със семейството си и да започне на мен много ще ми е интересно да гледам как ги "интегрира".
sanmedius
на 14.05.2010 в 15:09:56 #1А вие госпожо народна представителка, избрана с гласовете на вашия етнос какво правите за да помогнете за интеграцията му в обществото? Нали затова са ви пратили вашите съграждани роми в парламента. Вие трябва да познавате по-добре положението и възможностите им. И от вас трябва да идват предложения.