Българската стопанска камара изготви предложения към кабинета по основните приоритети на реформата в някои ключови области.
От БСК определят драстичното намаляване на квалифицираните кадри и специалистите като ключов проблем, който ще възпрепятства развитието и функционирането на цели отрасли от стопанството и сфери от социалния живот.
Стопанската камара обръща специално внимание на областта на образованието, изброявайки редица сериозни проблеми в нея. Сред първите констатации е тенденцията на ежегодно увеличаване на ранното напускане и отпадане от училище и на броя на децата, които не посещават учебни заведения. Този факт нарежда страната ни на едно от последните места в ЕС по тези показатели, подчертават от БСК.
Порочна е практиката за субсидирано висше образование по специалности, които са ненужни за бизнеса и стопанството като цяло.
Десетилетия наред в масовите училища властва уравниловка и грижа само за изоставащите ученици, за сметка на грижата за развитието на даровити и талантливи деца.
Драматично се забавя приватизацията на част от масовите училища и въвеждането на съвременни интерактивни форми на обучение, допълват от стопанската камара.
От там са на мнение, че съществува нарастващ дисбаланс между търсенето на квалифицирана работна ръка, като професии и специалности, и предлаганите на изхода на образователната система човешки ресурси. По този начин се създават значителни несъответствия между образованието и изискванията на работното място спрямо средноевропейските показатели.
Друг проблем, който изтъкват от БСК, е че не се следи квалификационната и възрастовата структура на специалисти и квалифицирани кадри по отрасли. Съществува реална опасност съвсем скоро да бъдат „оголени" откъм специалисти цели отрасли, което да блокира работата им, предупреждават от структурата.
Липсата на достатъчно квалифицирани кадри води и до ниска степен на усвояване на инвестиции, свързани със съществуващи високи технологии и въвеждането на нови, както и на финансови средства по европейски програми
Феминизиране на учителската професия, застаряване на специалистите в системата на образованието, липса на мотивация в младите хора за реализиране в учителската е друг обезпокояващ фактор.
Стопанската камара предлага някои мерки, които биха имали за резултат повишаване на качеството на образованието у нас. На първо място, според тях, държавното финансиране на системата за предучилищна подготовка, начално и средно образование трябва да бъде единствено на основата на броя деца в съответното учебно заведение, без оглед на собствеността му.
За „въвличане" на бизнеса в процеса на допълнително финансиране на образованието са необходими нормативно регламентирани данъчни и други финансови стимули, е мнението на БСК. С цел ограничаването на ранното напускане и отпадане на деца от училище трябва да се приложат т нар. финансови лостове, сред които лишаване на семействата, в които има деца, непосещаващи, напуснали или отпаднали от училище, от всички видове социални помощи и плащания.
Да се подобрят първоначалната и продължаваща квалификация на учителите, обучаващите, наставници и съветници, като се предложат гъвкави форми на обучение, е друго искане на БСК.
За пълното използване потенциала на нацията е необходимо чрез нови комбинации от предмети и материали в училищата да се създаде подкрепяща среда за интегриране на всички деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.
За да се направи STEM-образованието (Science, Technology, Engineering & Mathematics) по-привлекателно за младите хора, е необходимо по-широкото навлизане на научните изследвания в учебните програми за основното и средното образование, както задълбочаване на връзката между образование и бизнеса, предлагат още от БСК.
Като цяло, от там изтъкват, че заплахата за промишлеността в страната е значителна, най-вече в техническата област, както и по отношение на научноизследователската дейност и иновациите, където съществува сериозен недостиг на инженери и други висококвалифицирани специалисти.
Липсват специалисти, които да усвояват, разработват и произвеждат авангардни технологии. Ниската степен на усвояване на инвестиции, свързани със съществуващи високи технологии и въвеждането на нови, както и на финансови средства по европейски програми, се свърза основно с липсата на достатъчно квалифицирани специалисти в тази област, обясняват още от БСК.
dachi
на 13.08.2011 в 09:15:48 #92Ами като не достигат български инженери и като са лошо подготвени тези незнайно от кого и зашо наречени бизнесмени да внесат европейски, нали сме в ЕС.Да видим как става това с 500 лв заплатка.
Taralez
на 13.08.2011 в 07:15:10 #91браво много полезна статия най-после се разбра защо нашия бизнес е такваз голяма нула
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:41:34 #90политиците най-накрая трябва да разберат, че щом са завзели бизнеса ако искат да имат народ трябва да си бръкнат в джоба и да работят за този народ, а не за себе си те очакват народа да дърпа - ОК така е в капитализъм, но ако пазара е чист и не си го монополизирал и завзел. Не става хем да държат насилствено бизнеса, хем да очахват хората да дърпат сами
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:38:22 #89ptitsa | 13.08.2011 00:32 майка ми е един от най-добрите инженери в България по автоматизация като се сблъсках с един проект в университета усетих колко съм тъп и колко много не знам тогава я попитах колко тъпа е била като е завършила (тя е завършвала в вмеи, където се е биело през ръцете за крив почерк (драматизирано казано)) тя каза че е била много тъпа и не е могла да проектира най-елементарен датчик да върже и захрани към схема така че айде да не са виновни само университетите
ptitsa
на 13.08.2011 в 01:32:27 #88Е добре-добре, образованието за някои нови специалности не съотвества напълно на работата, която започват. Но ако всичко е наред, това се наваксва през първия месец до три? Кое не е наред - че шефът не може да поакаже, че работникът не може да се научи бързо?
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:31:55 #87днес май има метеоритен дъжд или нещо такова
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:30:42 #86ptitsa | 13.08.2011 00:29 еми така е като н иска да направи разход ще се задоволи с бурените, а специалистите ще ходят в чуждите фирми, където се плаща достойно и ще бучи че университетите не ми сервират вкусни бурени
ptitsa
на 13.08.2011 в 01:29:03 #85"еми скъпо им е една заплата ще похарчат за обучение" Бе не им е скъпо, да ти го кажа с думи прости, сами не знаят, ама се правят че знаят, а заплати са си уредили, но не могат да намерят черноработници.които да могат...за тези пари....е това си е негов проблем.
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:28:32 #84ptitsa | 13.08.2011 00:25 не е така птицо кол центъра е по технически въпроси трябва си компютърна грамотност и то не свеждаща се до скайп и поща oracle също поддържат консултативни центрове в България там вече заплатите са 2500, но си трябва средно висш пилотаж там
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:26:19 #83Не вярвай - на тез лъжи, не вярвай - и запомни, че син си на велик народ, не си роден да бъдеш роб.
с упадъка на атлантизма, който вече мирише на мърша ще си стъпим здраво на краката
ptitsa
на 13.08.2011 в 01:25:50 #82Ииий и в кол центъра младият човек не знам на какво ще се научи реално Ах да, да разговария малко по-любезно от мене с клиенти. За какво му е това? Това са мижави позиции и то много временни, не учат хората на нищо. Един човчец със собствено кафене има много повече свобода и стабилност ако няма дългове, разбира се без растеж и особени квалификации.
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:23:19 #81ptitsa | 13.08.2011 00:10 Аз само едно не разбрах, защо тези фирми дето се оплакват че няма читаво не си направи 2 седмични курсове за квалификация и научаване на кадрите? за това много не се иска и даже 2 седмици са много. Или не могат самите те да си обучат хората кратко и ясно в работата? -- еми скъпо им е една заплата ще похарчат за обучение що като шефа-комунист може да я изпорка и после да бучи срещу университетите
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:21:52 #80ptitsa | 13.08.2011 00:15 скоро отвориха кол център на IBM със заплата от 1400 лева. Изискването е немски или френски или италиански маса мои колеги започнаха работа там та техническата поддръжка на цяла западна Европа на IBM идва от България
ptitsa
на 13.08.2011 в 01:21:51 #79Мижи да те лажим ми се струва - наговорили са се за повече надстроечни кадри при абсолютна липса на база. Некадърническа му работа (ми мирише), прехвърлят си отговорности, а реална работа няма, пари се перат, но няма релана продукция, продажба и цикъл, за какви кадри и кадрови въпроси говорим тогава? На Бг досега и трябваха певачки (имаме си), спортисти (имаме си), ресторанти и келнери (имаме си и то в повече), за каква продукция нямаме кадри?
Baj Ivan
на 13.08.2011 в 01:20:54 #78Език не се учи на чин/скаммеика.
Владо
на 13.08.2011 в 01:17:50 #77Птица, не се излагай бе...
Виж, ако си охрана, дилър, шифьорин у градския може и да не ти трябват. Ама вече и таксиметровите взеха да ходят с разговорници... 
ptitsa
на 13.08.2011 в 01:15:22 #76Езиците пък за какво ви са в Бг? да не би да се кандидатства в чужди фирми? Добре е да се знаят, но не са необходими за работа в Бг.
Владо
на 13.08.2011 в 01:11:27 #75Въпроса е, че аз никога не съм учил руски като причината е годината, в която съм роден. Казваш близък, но на мен ми звучи като патагонски, хващам някакви отделни думи, които в повечето случаи значат нещо друго. Както и да е. Това, че всеки българин знае два западни езика ми е малко странно. Явно аз съм много прост и ограничен. От нашия поток, близо 80 човека, много добър английски да имахме 10-на, другото беше по-посредствени знания до такива от обща култура. Има нещо друго, че ние всички твърдим, че знаем много добре чужди езици, а когато се налага да се говори се започва едно жестикулиране и махане, дето мамата си трака...
ptitsa
на 13.08.2011 в 01:10:15 #74Аз само едно не разбрах, защо тези фирми дето се оплакват че няма читаво не си направи 2 седмични курсове за квалификация и научаване на кадрите? за това много не се иска и даже 2 седмици са много. Или не могат самите те да си обучат хората кратко и ясно в работата?
mrKrastev
на 13.08.2011 в 01:03:10 #73руския между другото въобще не е за подценяване - огромен пазар и много литература