Ще има увеличение на учителските заплати, увери образователният министър Сергей Игнатов и посочи минималните нива - за млад учител - 500 лв., за старши учител 530 лв., за главен учител - 570 лв.

Той участва в кръгла маса, на която бяха обсъдени проектите на нови учебни програми по природни науки и екология. Те са разработени по проект „За по-качествено образование" по Оперативна програма развитие на човешките ресурси.

Промените в новите програми са във връзка със заложената в проекта за предучилищното и училищното образование нова структура на средното образование.

Да направим понятно сложното знание. Това е, по думите на министъра, целта на предлаганите промени в учебните програми. Според тях, както посочиха експертите, е постигнато олекотяване и осъвременяване на учебното съдържание, включени са до 60% теми за нови знания и до 40% теми за упражнения.

От някои програми са изтеглени теми в по-долен клас, а други теми са преместени в по-горен.
Това е направено след преценка на възрастовите възможности на децата и според данните от наблюденията за затрудненията на учениците.

Например причината за смяна на сезоните е преместена от 4. клас в 5. клас, тъй като е установено, че децата много се затрудняват от тази тема.

От програмата за 6. клас по човек и природа са отпаднали понятията тегло, сила на еластичност и реакция на опората, както и темата за успоредно и последователно свързване на консуматори.

Предвидено е намаление на обема на информацията по някои предмети, например по биология и здравно образование в 7. клас вместо изучаване на таксономичните белези на трите типа червеи - плоски, кръгли и прешленисти, са вложени здравни познания, свързани с паразитните чревни заболявания.

Има обединяване на теми - например в 6. клас темите Свойства на веществата, Химични реакции и свойства на някои прости и сложни вещества са обединени в една нова тема - Вещества и химични реакции.

Въведени са обобщителни теми с приложен характер - например в 5. клас Опазване на чистотата на водата и на въздуха, в 6. клас Безопасност на движението по пътищата, Пестеливо и безопасно използване на електрическата енергия.

Въвеждат се задължителни лабораторни работи и практически дейности - например в 5. клас е предвидено провеждане на нощно занимание на тема Наблюдаване на нощното небе, фази на луната.

Засилената е интеграцията физично и биологично знание като се въвежда нова част в програмата по Човек и природа - Единствено на природата, която е насочена към единната картина на неживата и живата природа, част от която е човекът.

Още в 4. клас е предвидено обучение по пестене на енергия и за замърсителите на околната среда.