Учениците от началния курс да повтарят класа при слаб успех, предлагат родители и учители в общественото обсъждане на новия Закон за образованието, съобщи "Дума". Сега децата до 4 клас преминават в следващо ниво независимо от успеха. Според голяма част от родителите и учителите обаче това води до феномена деца, които не могат да четат и пишат, директно да преминават в прогимназиален етап.
Психолозите са категорични, че повтарянето в началните класове е вредно за децата. "Не може да се втълпява на учениците, че при провал ще бъдат наказани толкова сериозно. По този начин се слага белег на тези деца", обясни психологът Маргарита Христова. В онлайн анкетата надделява тезата, че санкции за незнаещите ученици трябва да има едва след втори клас."Ако се наложи, по-добре да се повтори класа, за да се позабави малко образованието на дадения ученик, но да гарантираме, че той може да чете, да пише, че е усвоил този материал", заяви образователният министър проф. Анелия Клисарова.
Председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева смята тезата за автоматично преминаване въпреки липсата на знания за несъстоятелна. Тези пропуски могат да се наваксат с допълнителни часове и индивидуална работа с децата, обясни тя.
Сред останали предложения на родители и учители за промяна на Закона за образованието е и изпитите за гимназии да се държат след 8, а не след 7 клас, както е сега. Три са обсъжданите варианти кога да се взима диплома за основно образование.
Олаф БГ
на 02.07.2014 в 10:36:05 #2Професионалната отговорност в МОН трябва веднага да се отдели от политическата. Това е истинския проблем. Пада министъра - падат директори на дирекции - неполитически лица - виновни з апричините з ападането на министъра. 1) При основно обучение и занималня трябва да има отделен доклад на учителя какво точно е научил ученика (1.2.3.4.5) и какво не е могъл (1.2.3.) Проблемът е, че учителите нямат такива списъци, защото просто се разхождат по учебниците, и не държат сметка за реалните резултати, а на тях никой не им дължи сметка. 2) Едно трудово на изветсната Горна баня показва, че слабоквалифицирантаа директорка се опитвала да уволни учителка, която уж не била преподала нещо, но се оказва, че по вина на директорката 16% (!) от часоввете на 5 клас по предмета по задължителната програма никога не са били разпоредени, защото за тях няма достатъчно дни в материалната книга. Съвсем различни са проблемите на обарзованието, но чиновници, които изхвърлика като тряпочка и тази министърка знаят как да оплетат кошниците. Колко министъра се смениха? А колко директори на дирекции не? Ако това, което се говори е проблем, кой отговаря, че е било въведено? Това е професионален, а не политически въпрос, и професионалната отговорност в МОН трябва веднага да се отдели от политическата. Кой чиновник не е протестирал, а е трябвало, когато даден министър е въвеждал глупост? В бедна държава - един учебник по рпедмет - така се носи педагогическа и икономическа отговорност. А ГЕРБ-еристката зам. минисрка трябв а да знае, че филологиите и не са били достатъчни за да научи, че при неопределен брой одобрени учебници се генерира НЕОПРЕДЕЛЕН разход за комисии за одобряване и проверки, което е недопустимо(!) в един бюджет. Все калинки.
Олаф БГ
на 02.07.2014 в 10:23:13 #1Такава статия отвлича вниманието от истинските проблеми - самия материал и учебниците и методиката на преподаване. Масовия случай е: Учител просто ходи по одобрен учебник наред и няма никаква методика. Има очевидно противоречие: Аз ще напиша "нещо" като програма и учебник, ще го одобря с всякакви машинации и измислици, че е добро, после ще бъдат издадени 10 мои пособия, които уж го допълват (а то си е негодно за употреба) и после ще кажа, че детето ти не се справя и ще повтаря. Съвсем друга трябва да е работата на министерството и трябва да спрат(!) да се оправадават с родителите. Забележете колко хитро са го измислили - родителите искат, значи ние (които "одобряваме" боклуци сме невинни. Никакви родители. Съотвтетните служители затова имат висше образование - за да отговорарят лично, а не да с еоправдават. Въпрос: Как системата отличава знанията по английски (или друг предмет), получени от масовите паралелни курсове и уроци, от тези в училище и отчита ли СОУ чуждия труд като свой?