Необходима е единна държавна политика при приема и реализацията на завършилите висше образование, за да се постигне реално обвързване на обучението с националните потребности на пазара на труда и за повишаване на ефекта от инвестициите на публични средства във висшето образование. Това е едно от предложенията, които направи заместник-министърът на образованието и науката Мариета Георгиева по време на провелия се днес Национален съвет на Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ).

По думите й трябва да се създадат условия за постигане на съответствие между търсенето и предлагането на специалисти както със средно професионално, така и с висше образование чрез проучване, идентифициране и краткосрочно и дългосрочно прогнозиране на потребностите на икономиката.

Зам.-министърът на образованието подчерта, че България се нуждае от кадри с добро образование по търсените от работодателите професии.

"За съжаление в момента системата на висшето ни образование "произвежда" редица кадри с квалификация, която не е търсена от пазара на труда", смята тя.

Мариета Георгиева посочи, че над 40% от "свръх квалифицираните" кадри с висше образование работят на работни места, които изискват по-ниски образователни и квалификационни изисквания или се вливат в редиците на безработните. Това от своя страна води до загуба на човешки ресурс.

"В момента тече подготовката на държавния план-прием за средното и висшето образование и не е късно да се положат усилия той да бъде приведен в съответствие с нуждите на пазара", заяви председателят на УС на АИКБ.

Наред с това от АИКБ обърнаха внимание на представителите на министерството, че е от изключителна важност е държавният план-прием да бъде съобразен с броя на завършващите средно образование, като броят на откритите места за студенти да е до максимум 50% от общия брой завършващи. Това щяло да даде възможност за по-голяма конкуренция сред кандидат-студентите и съответно изграждане на подходящи специалисти, които бързо да преминат прехода от образование към заетост.

97 000 са завършили училище при 55 000 учители

97 000 са завършили училище при 55 000 учители

В една паралелка в дневните общообразователни училища се обучават средно по 22 ученици, сочат данни на НСИ

От асоциацията посочиха, че сходни проблемите има и при планиране на местата за ученици в средното професионално образование. Според тях местата не са съобразени с демографските промени, налице е все още неразбиране на ученици и родители за нуждата от придобиването на професия, която да е ориентирана към бъдещите потребности на пазара на труда. Същевременно все по-притеснителни стават резултатите от Програмата за международното оценяване на учениците PISA, според което 54% от българските ученици са функционално неграмотни, което поставя България на предпоследно място от всички страни членки на Европейския съюз.

Зам.-министър Георгиева уточни, че в момента за Министерство на образованието и науката е приоритет да се наложи политика на превес на професионалното над профилираното средно образование, като съотношението на този етап е 57 към 43 на сто.

"Напълно сме съгласни, че структурата на образованието трябва да отговаря на обществения интерес и нуждите на пазара на труда. Това е наше намерение и основна цел", допълни зам.-министърът.

По думите на Мариета Георгиева от МОН са предприели няколко мерки, с които считат, че ще са полезни и ще дадат глътка въздух на работодателите. Първата е, че държавата ще поеме осигурителните вноски на учениците в дуална форма на обучение. Втората е, че заедно с МТСП се работи по механизъм, чрез който да се облекчи заемането на свободни работни места от чужди граждани, които са завършили висшето си образование у нас.

Членовете на НС на АИКБ изразиха притеснение от факта, че степента на подготовка на студентите не съответства на потребностите на бизнеса, тъй като е предимно теоретична. Според тях все още липсва широкомащабна кампания за популяризиране на възможността студентите да сключват договор с работодателите срещу поемане на разходите за обучението им изцяло от държавата.

Сред другите важни теми, които Националният съвет на АИКБ обсъди с екипа на Министерство на образованието и науката, бяха още дуалното обучение, промените в списъка с професии за професионално образование и обучение.

От АИКБ обещаха продължение на темата, като за целта ще бъде организирана специална кръгла маса.

АИКБ: Вузовете продължават да произвеждат безработни

АИКБ: Вузовете продължават да произвеждат безработни

Броят на откритите места за студенти да е не повече от 50 на сто от общия брой завършващи, предлага АИКБ