В нашето общество най-засегнатият сегмент са най-малките.

Това заяви председателят на БЧК д-р Христо Григоров по време на конференция на тема: „Оптимизиране на ранното детско развитие:най-новите научни изследвания, реализирани в практиката".

Децата не играят, те са обездвижени, смята той. Сегашните деца играят с лаптоп, iPod, те не четат, констатира Григоров. Това ги прави егоисти и не им дава възможност да се развиват многостранно, според него. Има разпад на обществото и семейството, трябва да променим отношението към нашите деца, защото в бъдеще ще платим един много скъп данък, предупреди Григоров.

Според него едно зряло общество би могло да балансира между съвременния свят и традициите. От 0 до 5 годишна възраст се развива 90% от мозъка на човека.

Цветелина Кьосева от ДАЗД посочи, че все още съществуват неравенства между децата. Голяма чат от децата до 5 годишна възраст живеят в материални лишения, подчерта тя. Трябва да се увеличи обхвата на децата от различни групи, според нея.

Едва 40% от ромските деца от 3 до 6 години посещават детска градина. По думите на Цветелина Кьосева важни са инвестициите в ранното детско развитие, защото 8-кратна е възвръщаемостта от тях в бъдеще.

Българската педиатрична асоциация пък смята, че на тези, които вземат решенията в държавата, трябва да им се каже колко е важно да се инвестира в ранното детско развитие. Затова и асоциацията планира да изнесе открит урок по темата в НС с участието на министър-председателя Бойко Борисов.

Милена Николова от Национална мрежа за децата подчерта, че всяко дете трябва да постигне своя най-силен потенциал. Ранното детско развитие продължава до 7-8 години, поясни тя. Все още в яслите липсва достатъчен образователен елемент.

Нетният коефициент на записаните в детски градини деца е спаднал през 2014-2015 на 82.9%. В предишни години е бил над 83%. Препоръката е над 95% от децата да бъдат обхванати в детски образователни институции.
Има сериозен проблем с децата от маргинализирани, уязвими групи, тъй като те не посещават редовно детски градини, каза Николова.

Ние сме длъжници на тези деца от социално по-слабите групи и от маргинализираните етнически групи, категорична е тя.

Има много деца, които са доста неглижирани, притеснена е Милена Николова. Социалните и когнитивни умения на децата, по думите й, могат да се развиват от ранна детска възраст. При ранното детско развитие не се постига само високо IQ, но и емоционална и социална интелигентност.

От ранното детско развитие, според експертите, има и икономически ползи. От него се получава по-способно, по-продуктивно и с по-високи ценности население. Обучението на всяко дете започва още със самото му раждане, обясни Милена Николова.

Експертите подчертаха негативите върху развитието на детето от гледането на телевизия. Има обаче разработени препоръки в тази насока. Не се препоръчва повече от 1-2 часа дневно гледане на телевизия, като за децата до 2-годишна възраст въобще не се препоръчва да стоят пред екрана.

Експертите са категорични - без програми за насилие, да се гледат образователни програми. Родителите да гледат телевизия с децата си и след това да обсъдят видяното с тях.