В сегашния си формат НВО не е в интерес на децата и се нуждае от сериозно преразглеждане. Това се посочва в позиция на Асоциация "Родители" по повод провеждането на Национално външно оценяване в 4., 7. и 10. клас.

Отбелязва се, че същевременно ежегодното му провеждането изисква огромен финансов и организационен ресурс, без да има ясни положителни резултати.

Според асоциацията сериозна последица от сегашния модел на НВО е нарастващото социално разделение. Подготовката за НВО в 7. и 10. клас често минава през скъпо струващи частни уроци - реалност, която много семейства не могат да си позволят. Така се създава система, в която не всички деца тръгват от една стартова линия. Ученици от различните социално-икономически среди имат различен достъп до подготовка, което изкривява реалната оценка за училищната система. Успехът започва да зависи повече от финансовите възможности, отколкото от труда, таланта или интересите на ученика, изтъква се в становището.

Според изследването "Българското училище - погледът на родителите" (2023 г.), реализирано Асоциация Родители, общо 2/3 от родителите или имат намерение да запишат децата си на частни уроци за кандидатстването след 7. клас (48%), или вече са го направили (9%), за да може детето им да има шанс да влезе в желаното училище. 24% от родителите пък твърдят, че децата им посещават или са посещавали частни уроци извън кандидатстванията, за да могат да напреднат в дадена област. В определен смисъл може да се каже, че родителите се чувстват изнудвани от системата да заплащат за частни уроци на децата си, защото училището не е способно да предостави достатъчно добра подготовка.

Посочва се, че НВО в 7. клас има пряка връзка с кандидатстването и приема в профилирани и професионални гимназии. Голям процент от учениците посещават частни уроци, които се превръщат в стандарт, без който много семейства се чувстват неконкурентни. Учебната година в 7. клас е съсредоточена върху подготовка за НВО, като усилията е концентрират върху българския език и литература и математиката, за сметка на останалите.

55 000 десетокласници се явяват на НВО по български език

55 000 десетокласници се явяват на НВО по български език

Изпитът по математика ще се проведе на 16 юни

Според асоциацията напрежение създава фактът, че резултатите от НВО са в основата на кандидатстването след 7. клас. Това превръща изпитите в основен инструмент за "сортиране" на деца, без да се вземат предвид индивидуалните различия, личните интереси или потенциала за развитие. Такава система не оставя място за избор, а само за състезание - при това на прекалено ранна възраст, подчертава се в позицията.

Въпреки че НВО в 10. клас се провежда на национално ниво, то няма роля при кандидатстване, избор на профил или професия. Това създавало усещане за формализъм.

Без реална награда или последици от резултата, част от децата губят мотивация, което обезсмисля процеса. Често родителите не разбират защо се полага този изпит, какво се прави с резултатите и каква полза носи за учениците.

НВО в 4. клас има за цел да измери знанията и уменията на учениците в края на началния етап на образование. Децата са поставени в ситуация, в която изпитният формат често поражда тревожност и несигурност. За мнозина това е първият сериозен досег с формализирано оценяване. Очаква се резултатите да предоставят ясна представа за нивото на усвоените знания, както и за необходимостта от надграждане или промяна в обучението, но на практика това не се случва, смятат от асоциацията.

Четвъртокласниците се явяват на НВО по математика

Четвъртокласниците се явяват на НВО по математика

Резултатите ще бъдат обявени до 12 юни

Въпреки че не се използват за прием или преместване в друго училище, резултатите от НВО често се възприемат от родители и учители като индикатор за престиж или качество на обучението, което ги превръща в източник на напрежение.

В тази връзка от асоциацията питат каква всъщност е ролята на НВО и какво се оценява - знанията и уменията на ученика, работата на учителите, нивото на училището или ефективността на образователната система.

Друг въпрос е какво се случва с данните от изпитите - правят ли се задълбочени анализи, които водят до реални политики за подобрение, или просто се отчита дейност.

От асоциацията смятат, че е време да се постави по-голям акцент върху измерването на умения и компетентности, вместо да се разчита основно на възпроизвеждане на заучени знания. Отбелязва се, че Министерството на образованието и науката публикува след всяко НВО доклади за резултатите, но анализите често са недостатъчно задълбочени, рядко водят до промени в учебните програми, методите на преподаване или подкрепа за ученици в риск.

По тази причина от Асоциация "Родители" настояват за:

  1. Ясен отговор на въпроса какво всъщност искаме да измерваме с НВО.
  2. Спешно преразглеждане на ролята, функцията и формата на сегашния модел на НВО.
  3. Задълбочен анализ на резултатите от НВО във всички етапи с цел да се използват реално за подобрение на учебното съдържание и методиката, а не само за статистика. Събраните данни да се използват за реални стратегически действия за подобрение на образованието.
  4. Открит и отговорен обществен разговор с участието на родители, ученици, учители и специалисти. Докато проблемите в системата не бъдат признати и адресирани с внимание, всяко усилие ще бъде безсмислено.
  5. Фокусът в образованието да се насочи към развитие на знания и умения у децата, а не към "натискане на правилните отговори".

В становището се подчертава, че успехът на децата не може да се измерва единствено с резултатите от стандартизирани тестове.

Асоциацията иска цялостен преглед на настоящия модел на НВО и за създаване на пространство за разумен, открит и конструктивен диалог с участието на родители, учители, ученици и експерти.

МОН предлага отпадане на външното оценяване след 10 клас

МОН предлага отпадане на външното оценяване след 10 клас

Обмисля се обаче задължителна матура по математика след 12 клас