"С липсата на глобално образование и знания за света можем да обясним ширещото се лековерно четене на фалшиви новини и необяснимо доверие в агресивно разпространяваните конспиративни теории."
Това каза председателят на Българската платформа за международно развитие (БПМР) проф. Петранка Филева по време на IX Национална конференция за глобално образование: Образование за глобално гражданство в условията на COVID-19. Общи хоризонти - различни реалности, която се проведе вчера и днес в Центъра за подготовка на ученици за олимпиади на МОН в София.
Конференцията се организира за девети пореден път от БПМР в сътрудничество с Министерството на образованието и науката, с финансовата подкрепа на Европейската мрежа за глобално образование (GENE), съфинансирана от Европейския съюз и събра над 70 директори и преподаватели от цялата страна, представители на гражданските организации и експерти от компетентните институции.
По време на официалната церемония по откриването председателят на БПМР проф. Филева изтъкна, че можем да си обясним и ширещото се недоверие към институциите, включително и международните, и дори към ваксинирането, с все още началните стъпки по въвеждане на гражданското образование в българското училище.
"Ползите от глобалното образование са в продължаващото търсене на решения на глобалните предизвикателства. Трябва да разглеждаме глобалното образование като знания за света, какво движи световните пазари и международните отношения, въпреки че засега глобалните компетентности по ПИЗА се съсредоточават по-скоро върху междукултурните отношения и етническата толерантност, които безспорно са важни компетентности и помагат за световния мир по абстрактен начин, но не дават достатъчно знания и ориентири за света, в който живеем", изтъкна още тя.
Проф. Филева настоя, че е нужно в учебните програми да има натрупване на знания за свободните трансгранични пазари, за обвързаните глобални вериги производствени процеси, за корпорациите и тяхната роля в процесите на глобализация, за националните държави и международните организации.
"Само така младите българи ще бъдат по-добре подготвени за колективно решаване на важни национални проблеми, силно повлияни от външни фактори", убедена е проф. Филева.
В официално послание заместник-министърът на образованието и науката Евгения Пеева-Кирова изтъкна, че глобалното образование е особено важно днес, когато светът и взаимната му обвързаност създава както предпоставка за развитието на пандемията, така и условия за нейното преодоляване.
Ачката
на 12.09.2021 в 22:02:49 #1"Ползите от глобалното образование са в продължаващото търсене на решения на глобалните предизвикателства. Трябва да разглеждаме глобалното образование като знания за света, какво движи световните пазари и международните отношения ------------------------------------ АААААА - глобалното образование! Каква била работата... Явно ние, които сме учили в обикновено училище сме осакатени! Жалко ,че ни научиха да мислим и да осмиваме такива клоуни като Вас!!! А ся, обяснете не на едно дете, а на един зрял човек какво имате предвид под "глобално образование", или просто цитирате тия, дето Ви плащат!? Не, г-жо Клоун! Точно ,защото НЕ сме учили Вашето "глобално образование" умеем да отсяваме истината от лъжата и сме достатъчно грамотни, за да видим кое е вярно и кое фалш. Конспиративните теории бяха до началото на този век. От там нататък те сами се разконспирираха. Вече не ги е страх от никой и нищо. А вие.....г-жо Петранка....кой Ви плаща заплатата ако не е тайна?