По-добри резултати постигнаха учениците от 7 и 10 клас на националното външно оценяване по български език и литература спрямо миналата година. Нисък остава средният резултат, постигнат от седмокласниците на НВО по математика- 35.29 точки от общо 100. Това сочат данните на Министерството на образованието и науката.

По български език и литература средният резултат за учениците от 7 клас е 55.04 точки. Максимален бал от 100 точки са постигнали 13 ученици, 15 ученици - 99,5 точки, а 34 ученици - 99 точки.

По информация на МОН седмокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор, като повече от 3 000 са получили максимални или много близко до максималния брой точки върху тези задачи. Повечето умеят да намират и извличат информация от текст, а над 75% от седмокласниците не се затрудняват при определянето на синоними и антоними. Две от задачите с избираем отговор са затруднили учениците: определяне вида на употребено в изречение местоимение и определянето на вида на изречение по състав.

При задачите със свободен отговор най-трудна се е оказала 25. задача. На нея учениците трябваше да разтълкуват внушенията на стихове от одата "Опълченците на Шипка" - близо 2/3 от седмокласниците са се затруднили да обяснят смисъла на посочените стихове.

През тази година седмокласниците работиха върху разказа "Ева, която расте и се смалява" и по-голямата част от седмокласниците са се справили с преразказа, като средният брой точки на 26. задача е 17.8 точки от общо 35.

На изпита от националното външно оценяване по български език и литература 181 седмокласници са получили 0 точки. Това са 0,3 % от явилите се ученици.

Средният резултат, постигнат от седмокласниците на НВО по математика, е 35.29 точки. Той е съизмерим с резултата от миналата година. Максимален резултат от 100 точки имат 262 ученици, а 180 ученици- 0 точки.

Повече от половината ученици успешно се справят със задачите, свързани с пресмятане на числов рационален израз и с решаване на неравенство. Около 37% от седмокласниците умеят да разграничават простите числа в дадена редица от числа, почти 2/3 от учениците се затрудняват да прилагат свойствата на пропорциите. Почти 40% от седмокласниците демонстрират познания за елементите и свойствата на валчестите тела. Учениците се затрудняват при определянето и записването на координатите на симетрична на дадена точка в правоъгълна координатна система. Проблеми има и при разчитането, използването и интерпретирането на данни, представени с текст или диаграма, както и при съставянето на математически модел на реални житейски ситуации и преобразуването му с математически методи и алгоритми.

Снимка 624237

Източник: МОН

Двама ученици имат по 100 точки и на двата изпита от националното външно оценяване - български език и литература и математика.

По региони най-добре на изпита по БЕЛ се представят седмокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-ниски са резултатите в Сливен, Ямбол и Кърджали.

Регионите, в които учениците имат постижения от изпита по математика над средните за страната, са София-град, Варна и Бургас. С най-ниски резултати са седмокласниците от регионите Видин, Разград и Сливен.

При десетокласниците средният резултат по български език и литература е 49.44 точки, което е с над 6 точки повече в сравнение с предходната година.

При работата си върху теста по български език и литература 51.28% от десетокласниците са получили над 50 точки. С максимален брой от 100 точки е един ученик, а с 0 точки са 74 ученици. Повечето се справят по-успешно със задачите с избираем отговор - 4120 ученици са постигнали максимален брой точки на тези задачи. Значително по-трудни са задачите със свободен отговор. Задачата за създаване на резюме е сред онези, които определено в най-голяма степен са предизвикали затруднения.

По математика десетокласниците са постигнали среден резултат 34.5 т. от максимален брой 100. Резултатът през тази година бележи лек ръст в сравнение с постигнатото през изминалите години. Като цяло учениците в 10. клас по-успешно се справят със задачите с избираем отговор, изискващи прилагането на заучени алгоритми, модели, процедури в познати типични ситуации. Те се затрудняват при решаването на задачи с разширен свободен отговор и при извличане на информация от източник - текст, чертеж, графика или диаграма.

Снимка 624238

Източник: МОН

По региони най-добре на изпита по БЕЛ в 10. клас са се справили десетокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-слаби са резултатите в Търговище, Разград и Шумен.

Регионите, в които учениците имат постижения по математика над средните за страната, са София-град, Смолян, Кърджали и Варна. С най-ниски резултати са десетокласниците от регионите Враца, Видин и Перник.

По свое желание седмокласниците можеха да се явят на национално външно оценяване по английски, италиански, немски, руски и френски езици. Най-много (2120) избраха английски език, като постигнаха среден резултат 86,5 точки. Най-много десетокласници са избрали английски език, ниво В1 - 1429. Средният резултат е 63,7 точки.

Учениците от 10. клас имаха възможност да положат национално външно оценяване по информационни технологии за измерване на дигиталните компетентности. 1905 ученици се явиха на този изпит, а 1201 от тях са постигнали резултат равен и по-голям от 50 точки, което е 62,68% от положилите изпита.

Всеки ученик може да се запознае с оценената си изпитна работа на 29, 30 юни и 3 юли 2023 г. Информация за мястото и времето ще да бъде публикувана на сайта на съответното РУО.

Резултатите можете да видите ТУК.