В помощните училища мнозинството от децата продължават да са от ромски произход, като те са жертви на социалната дезинтеграция, а не на специфични увреждания на мозъчната дейност.

Това е един от основните изводи от представения в МОН проект за интеграция на децата със специфични образователни потребности (СОП).
В представянето и дискусиите се включиха политологът Егений Дайнов, участвал в разработването на проекта, експерти от центъра за социални практики, просветният министър Даниел Вълчев, както и председателят на ОК по образование и наука Лютви Местан.

Основната цел на проекта е да се изясни начинът, по който ефективно да се премине от сегрегация на учениците със СОП, в така наречените  помощни училища, към тяхното реално приобщаване към общо-образователното училище.
Министър Даниел Вълчев подчерта, че вече са налице важни стартиращи дейности в тази посока - създадени са 28 регионални ресурсни центрове за работа с такива деца.

Образователния министър каза още, че по последни данни децата със СОП са 3865.
Тази година в страната има 740 ресурсни учители, като за сравнение образователният министър подчерта, че миналата година те са били малко над 200.

Тази година са закрити 10 помощни училища, отбеляза просветният министър и допълни, че в момента помощните училища в страната са 63.
Политологът Евгений Дойнов подчерта, че зачестяват положителните практики от страна на държавата в посока интеграцията на децата със специфични образователни нужди.
Според него за решаването на проблема Националният план за интеграция на тези деца трябва да бъде пренаписан, както и да се изгради лесна за поддържане и използване национална информационна система.

Дайнов смята още, че при въвеждането на системата за външно оценяване на учителите тя трябва да включва специален компонент за оценка на ресурсните учители и помощните училища.
Той подчерта, че е важно нормативно да се въведе стандартизирана методика за оценяване на редица показатели като интелект, внимание и памет, тъй като настоящата методика за диагностициране на децата с умствена изостаналост е от 50-тегодини на миналия век.

За интегриране на децата със специфични нужди масовите училища в началото на учебната година трябва да представят своя програма за интеграцията им, както и те да бъдат включени в общите дейности вътре и вън от училище с останалите деца, смята Дайнов.
Участниците в дискусията се обединиха около извода, че в процеса на интеграция на децата със СОП трябва да бъдат включени и родителите