Темата за децата с увреждания изпокара депутатите в пленарна зала.
В „ябълка на раздора" се превърна ключов текст от промените в Закона за предучилищно и училищно образование, според който специализирани остават училищата само за децата със сензорни увреждания - увреден слух или нарушено зрение.
Всички останали деца със специални образователни потребности ще отидат в нормални училища, където обаче ще получават грижа от специални учители само за тях.
Опозицията от „БСП Лява България" веднага критикува това изменение, като обвини ГЕРБ, че иска да закрива училища и съответно да ощетява именно уязвимите деца с увреждания.
„Равнището на толерантност в българското училища не е на това ниво, което да осигурява спокойствието на тези деца", предупреди народният представител от левицата Кристиан Вигенин. Той призова колегите си от ГЕРБ: „Апелирам да не наказвате тези деца и техните родителите. Не унищожавайте нещо, което вече съществува и работи добре".
„Колеги, моля ви внимателно да осмислим този текст", поиска и социалистката Марияна Бояджиева.
В защитата си на този текст депутатът от ГЕРБ Галя Захариева нападна БСП: „Вие не успяхте да разберете философията на този закон". „Нека да спрем изолацията на уязвимите групи в обществото, като тази изолация трябва да спре още от училище", заключи Захариева.
„Тези лозунги с нищо не опровергават аргументите, които ви дадохме", веднага й отговори зам.-председателят на парламента и депутат от БСП Янаки Стоилов. „По-добре ли щеше да бъде да докараме такива деца с техните родилите в парламента и пред тях да водите този дебат и да ги убедите, че това е хубаво за тях", попита още социалистът.
„Всяко общество дължи хуманно отношение към тези, които природата е ощетила", отсече червеният народен избраник Валери Жаблянов. И той критикува колегите си от ГЕРБ с думите: „Вие се опитвате да измените природните закони. Вие ще се опитате да промените земния ландшафт. Уважавам вашата революционна дръзновеност, но всяко такова нещо граничи с глупостта".
Да чуе мнението на министъра на образованието проф. Тодор Танев по темата, който мълчаливо проследи спора в пленарна зала, настоя депутатът от „БСП Лява България" Стоян Мирчев.
Председателят на парламента Цецка Цачева обаче бързо го скастри, като обясни, че на второ четене на закона депутатите казват последната дума.
Крайният резултат обаче бе прекратени дебати по този текст по желание на ГЕРБ и приемане на промените.
„Аз разбирам, че вие се чувствате самодостатъчни в парламента и заради това предлагате прекратяване на дебатите. Това не е етично. Това показва за пореден път начина, по който управлявате и държавата", се ядоса социалистът Таско Ерменков.
Категорично не се закриват помощните училища. Това обясни в кулоарите на НС председателят на образователната комисия в парламента Милена Дамянова по повод разгорещените спорове в пленарна зала.
Тя атакува червените, че не се запознали със самия закон и често отсъствали от заседанието на комисията. Помощните училища не се закриват, помощните училища се преобразуват в центрове за специална образователна подкрепа, което е различно от центровете за подкрепа за личностно развитие, изтъкна Дамянова.
Там ще се извършва обучението на тези деца, за които оценката е показала, че не могат да се интегрират в масовото училище или чиито родители не желаят детето им да бъде там, каза още тя.
Родителите ще продължат да имат избор. В много държави, както каза Дамянова, тенденцията е за преобразуване на помощните училища в центрове, в които да има образователен процес, но и рехабилитационни грижи за децата.
Учителите ще запазят своите работни места, подчерта депутатката. Тези центрове ще функционират, както функционират сегашните помощни училища, поясни Милена Дамянова. Те ще издават съответния документ за завършено образование.
Сегашните помощни училища не го правят, по думите на председателя на образователната комисия.