"Застой, защото пред системата има предизвикателства, които са свързани с променящата се среда. Трябва да направим няколко реформи, които сме отлагали или не сме направили по най-добрия начин". Българската образователна система е прекалено амбициозна откъм предоставяне на знания и прекалено неамбициозна откъм трансформирането им в умения, смята министърът.

Така коментира в петък в "Панорама" по БНТ образователният министър Красимир Вълчев състоянието на българското образование днес.

МОН предлага отпадане на външното оценяване след 10 клас

МОН предлага отпадане на външното оценяване след 10 клас

Обмисля се обаче задължителна матура по математика след 12 клас

Министърът отличи два фактора, които пречат на системата - културата на заучаване, която трябва да се префокусира към функционалност. За това е необходима промяна в учебните програми и форматите на изпитване. Вторият фактор е културата на формализма.

"Директори, учители биват контролирани дали са попълнили даден документ, а не дали работят с учениците, и има ли резултати. Трябва да се премине от документ към отговорност към резултатите"., каза още той. 

Красимир Вълчев готви промяна на учебните програми

Красимир Вълчев готви промяна на учебните програми

Предвиждат се и промени в оценяването на учениците

 "Ние готвим нашите деца за гюлетласкачи, а ПИЗА е спринт. Когато се мерят знания, нашата система се справя много добре, когато се мерят умения и функционална грамотност и интелигентност, нашите се справят не добре".

Това каза той относно лошите резултати на българските ученици на теста ПИЗА. 

Министърът коментира още грипната епидемия и предизвикателствата пред обучението в столицата. 

Грипна епидемия в 11 области в страната
Обновена

Грипна епидемия в 11 области в страната

Грипна ваканция е обявена в четири от тях

Според здравните власти София най-вероятно ще се размине с грипна епидемия и преминаване на учениците в електронна среда. По думите му обучението в електронна среда е "по-лошо от присъственото, но е по-добре от никакво".