На извънредното заседание на образователната комисия с гласовете на ГЕРБ бе приета поправката на Снежана Дукова, чиято цел е да успокои духовете около задължителната забавачка за 4-годишните деца.

Дукова предлага 4-годишните да минават предучилищно обучение в целодневна, полудневна, почасова или самостоятелна форма на обучение, организирана от родителя, съобразена с държавните образователни стандарти.
От ГЕРБ подчертаха, че с поправката най-после ще се узаконят така наречените родителски кооперативи. Стана ясно обаче, че те ще трябва да се съобразят с държавните образователни стандарти и да отговарят на условията за частните детски градини.

Този закон е обсъждан 8 месеца, обясни заместник-образователният министър Милена Дамянова и обясни, че застава зад закона.

Лютви Местан от ДПС обясни, че в много населени места няма условия за изпълнение на закона. В много населени места няма детска градина, изтъкна той.
Алтернативата за тези семейства е да изпратят детето си на градина в друго населено място. Не може да задължите родителя да качи детето си на допотопен автобус, категоричен бе депутатът.

Според Ирена Соколова от ГЕРБ с промените в закона държавата се задължава да осигури места в детските градини. Тя обясни, че с годините спада възможността на българските деца да се изразяват добре, да имат добри тълкувателни възможности.
Според Соколова несъстоятелни са опасенията, че държавата ще отнеме децата от родителите. 65% от заболяванията в ранна детска възраст се откриват в детската градина, обясни Соколова, която е и психолог.

Румен Стоилов от ГЕРБ подчерта, че има малцинствени групи, които трябва да бъдат задължени, за да изпратят децата си на детска градина. Не ме е страх да го кажа, обясни депутатът.

Намериха се и родители, които са за законовите промени. Владислава Цолова заяви в кулоарите на НС: „Този закон е изключително революционен". Тя обясни, че в детските градини има експерти, които от рано могат да предупредят, ако детето има някакви проблеми с развитието.
Според Цолова задължителната 4-годишна забавачка е добро решение.

По-рано днес, преди началото на извънредното заседание на комисията, в кулоарите на парламента директори на детски градини дадоха брифинг, за да успокоят обществеността, че обучението на 4-годишните ще става чрез игри.

"Има една голяма манипулация в обществото - всички 4-годишни тръгват на училище, а това не е така", заяви Сения Семизорова - директор на 33 ОДЗ в София. Тя обясни, че 4-годишните ще се обучават в детската градина. Родителите ще могат да избират дали детето да е в държавна или частна детска градина, дали почасово ще се обучава в градината или в родителски кооператив.

Държавата ще е длъжна да осигурява учебните помагала за 4-годишните, обясни Семизорова. В 10.00 часа дечицата пък задължително ще имат и закуска. Тя нееднократно изтъкна, че обучението ще става чрез игра, а не на чин и с изпити.
По-добър ли е настоящият закон, който е отпреди 20 години, попита Семизорова. Не трябва да се страхувате от думата задължително, подчерта тя.
Ние не отнемаме правата на любов и грижа на родителите, изтъкна Семизорова. Директорката обясни, че в детската градина децата се социализират.

Родители също дойдоха да изразят позициите си. Баща обясни, че децата му не са ходили в детска градина, сега в училище са много по-успешни от децата, ходили на градина. По-социализирани и по-добри ученици. Според него детската градина води до емоционални проблеми.
Гергана Николова е майка и е убедена: „Задължителният характер на този закон е изключителна глупост". Според нея този закон налага контрол над родителите. Освен това родителите са притеснени, че няма материална база да се реализират идеите в закона.

Що е то "родителски кооператив":
Родителският кооператив като разновидност на организация за отглеждане на деца набира популярност в България от няколко години, но по света такива съществуват от началото на 20-ти век.
Той представлява група от няколко родители, които се обединяват, за да осигурят на децата си програма за ранно обучение.
За тази цел те наемат помещение и учители, като родителите също имат възможност да помагат в грижата за децата и да участват във всички аспекти на дейностите на децата.