Екстремните цени за балансиране на енергията за май 2024 г. създават риск от фалити във ВЕИ сектора и водят до застрашаване на финансовата сигурност на пазара и сигурността на системата. За това се предупреждава в позиция на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ).
От работодателската организация подкрепят и становище по въпроса на Асоциация "Свободен енергиен пазар" (АСЕП) и Асоциация на търговците на енергия в България (АТЕБ). Двете позиции са адресирани до служебния енергиен министър Владимир Малинов, до шефа на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов и председатела на Комисията по енергетика към все още формално действащото 49-то Народно събрание Делян Добрев. Копия са изпратени до изпълнителния директор на Електроенергийния системен оператор (ЕСО) Ангелин Цачев.
От АИКБ отбелязват, че публично обявявените цени за балансиране на енергията, обхващащи периода 1-31 май 2024 г., по своята същност представляват изчислени своеобразни "екстремни" стойностни нива. Според асоциацията в момента възниква проблем, който произтича от изчислението по новоприетата от КЕВР Методика за определяне на цените на балансиращата електрическа енергия по чл.21, ал.1, т.11 от Закона за енергериката, обнародван в бр. 37 на "Държавен вестник" от 26 април 2024 г., в сила от 1 май 2024 г. За същото сигнализират и двете асоциации на търговците на електроенергия, чиято позиция принципно се подкрепя от АИКБ.
От работодателската организация изтъкват, че с публикуването на 12 юни 2024 г. на окончателните цени за балансираща електрическа енергия възникват именно на проблеми, които се създават при фактическото прилагане на новата методика. От АИКБ изтъкват, че при обявените крайни цени ценовите стойности за недостиг и излишък на енергия драстично се различават от предварително изнасяните до този момент прогнозни данни от ЕСО.
В позицията се посочва, че тези крайни цени се определят като необосновано високи от всички участници на електроенергийния пазар у нас. Уточнява с, че в окончателния сетълмент за май са публикувани ценови стойности, отчитащи излишък до -2 684.50 лв./МВтч и недостиг - до 6 342.00 лв./МВтч. От Асоциацията на индустриалния капитал в България добавят, че в резултат от това окончателните разходи за балансиране за миналия месец на координаторите на балансиращи групи надхвърлят десетократно всички възможни прогнози и представляват категорично непредвиден и необезпечен търговски риск. "Този риск се поражда на база на същевременното отчитане, както на фактически констатираното по-горе, така и на обстоятелствата, които настъпват при вече действащи и изрядни търговски договори, сключени с клиентите на енергийните оператори и доставчици на тези услуги (потребители и производители) при действието на вече отменената и добре работеща до месец май стара методика на КЕВР", обясняват от АИКБ. Според организацията към проблема се добавя и осъществяваната от координаторите дейност, към която в много краен момент се прехвърля непосилна финансова тежест, очевидно все още неоценена и несъобразена от регулатора при поредните драстични "ad hoc" промени в регулацията на електроенергийния сектор.
"От всичко, представено до момента като кумулативна информация за проблема, набелязваща съществените пропуски в регулациите, искаме да посочим, че в настоящата ситуация координаторите на балансиращи групи са принудени да префактурират директно разходите за балансиране за месец май 2024 г. на своите клиенти, поради липса на каквато и да е друга адекватна възможност за реакция на възникналия проблем", позочват от АИКБ. От работодателската организация изтъкват, че дори с предприемането на това неотложно действие от страна на опериращите на енергийния пазар организации у нас няма да се предотврати много възможната поредица от фалити в сектора. Предупреждават също, че ще се стигне и до серия от съдебни спорове и всеобща финансова несигурност на енергийния пазар.
От Асоциацията на индустриалния капитал в България посочват също така, че вече изпратените данни за небаланси ще увеличат и гаранционните обезпечения към ЕСО, а при при създалата се ситуация повечето координатори няма да могат да изпълнят това. Според асоциацията впоследствие най-вероятно ЕСО ще трябва да прекрати участието на тези организации на пазара на електрическа енергия.
АИКБ споделя притесненията на асоциациите на търговците на електроенергия и като работодателска организация изразява загриженост, че има изключително висока вероятност да бъде унищожен цял сектор от икономиката, свързан с изграждането и поддръжката на централи от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ). "Обръщаме внимание, че самите ВЕИ производители нямат възможност да поемат очертаните по-горе разходи и ще бъдат принудени да прекратят дейност, което неминуемо ще доведе и до системен риск от невъзможност за управление на електроенергийната система в България", посочват още от работодателската организация.
Според АИКБ ще се окаже неизбежна обективната невъзможност на голяма част от координаторите и енергийните компании да изпълняват задълженията си по балансиране поради неприемливите нива на цените за недостиг и излишък още от 1 юли 2024 г. От асоциацията допълват, че те ще бъдат принудени да изпратят клиентите си на доставчик от последна инстанция, а това ще предизвика сериозна опасност за финансовата стабилност при самите тях и ще провокира "финансова лавина" от нестабилност в сектора.
"Всичко, казано дотук, буди сериозни опасения у членовете на АИКБ и съответно - у нейното ръководство за енергийната сигурност на страната. То подчертано не отговаря на убежденията на Асоциацията за прилагането на балансирани, конкурентни, справедливи и търговско-обосновани политики в подкрепа на електроенергийния пазар и икономиката на страната ни в сектора, доколкото в противен случай бихме станали съучастници в низ от нескончаеми палиативни инициативи в сектор "Енергетика", които няма да имат необходимия траен и полезен за икономиката ни резултат", се подчертва в позицията.
Изтъква се още, че се забелязва сериозно нарушаване на всички предпоставки за осигуряване на еднакви условия на конкуренция, при които електроенергийните предприятия да са подчинени на прозрачни, пропорционални и недискриминационни правила, такси и третиране, по-специално в областта на задължението за балансиране (чл.2, ал.1, т.14 от Закона за енергетиката).
"Надяваме се, че Министерството на енергетиката на Република България и КЕВР ще вземат предвид изложените по-горе позиция и ще се съобразят с направените от АСЕП и АТЕБ съществени коментари и опасения, зад които застава и АИКБ в качеството си на представителна на национално равнище организация на работодателите", посочват от Асоциацията на индустриалния капитал в България.
АИКБ и двете асоциации на търговците на електроенергия апелират за спешна намеса на всички компетентни органи за справяне със създалата се ситуацията във възможно най-кратък срок, представен в приложение към настоящото писмо. От работодателската организация допълват, че от решаването на този важен въпрос ще зависят финансовата стабилност на пазара и сигурността и бъдещето на българската енергетика като цяло.