Няма как при отнемане на собственост от частна компания в полза на държавата да се облагодетелства която и да е друга частна фирма. В последните години пък горивата се надписват, допреди време с лев, сега с по-малко, но държавата не може да се пребори с "Лукойл". Именно приетото на първо четене в комисия решение за отнемане на концесията на пристанище "Росенец" от руската компания води до решение на този проблем. Това коментира след заседанието на Комисията по енергетика в Народното събрание нейният председател Делян Добрев от ГЕРБ.

"В предния парламент приехме закон, според който 70% от разликата между цената на руския петрол и другия петрол (сорт "Брент") трябва да влиза във фонда за енергийна сигурност. Този закон така и не проработи. Знаете ли защо? Защото от момента, в който влезе в сила, "Лукойл" започнаха да вадят документи, че петролът не е руски. Което мен ме съмнява. А ако концесията на "Росенец" е държавна, държавата ще има контрол върху тази територия, горивата, които влизат, и документите, с които влизат. Тоест, ако ни лъжат, това държавата ще го установи", каза Добрев.

И попита реторично - защо й е на България дадената от ЕК дерогация за внос на руски нефт, когато от нея печели единствено "Лукойл"? "Ако прекратим концесията и установим, че горивото е руско, те ще трябва да започнат да внасят разликата във фонда. Ако пък се окаже, че горивото не е руско, то е по-добре да отменим дерогацията като цяло."

Нинова иска анализ за концесията на Росенец

Нинова иска анализ за концесията на Росенец

Целта е да се провери как ще се отрази на цените за гражданите и бизнеса.

По думите на народният представител решението за "Росенец" вече е трябвало да е факт, поради приетия още от миналия парламент закон, който задължаваше служебния кабинет да извърши тези действия в едномесечен срок. "Тоест ние сега с тези изменения потвърждаваме тази воля. (...) Тази концесия противоречи на санкциите, наложени от Европейската комисия, т.е. няма как да има санкции, непозволяващи такава концесия, а да продължава да има такава."

Добрев коментира и позицията на Кирил Петков по казуса от сутринта - съпредседателят на "Промяната" дори не бил и сред първоначалните вносители на проекторешението.

Радев пита за тила зад пристанището "Росенец"

Радев пита за тила зад пристанището "Росенец"

Корпоративни апетити или кризисен пиар съзря президентът в прекратяването на концесията на "Росенец"

"Той рано сутринта, в 7 часа, още не се бяхме събудили, а той направи едно изявление, което ни озадачи всички. Защото аз подписах това проекторешение около обяд, а Кирил Петков още не се беше подписал под него. Така че, не знам какво е внесъл в 7 сутринта, в деловодството нямаше нищо. И като видите вносителите - първият вносител е Бойко Борисов, колеги от ДПС, аз, Десислава Атанасова, най-отдолу се вижда подписът на Христо Иванов, но до обяд подпис на Кирил Петков нямаше."

От своя страна след заседанието на комисията енергийният министър Румен Радев бе лаконичен - не можел да спекулира по темата, като въпросите за вноса и търговията с нефт е извън прерогативите на енергийното министерство, а за това отговаря Министерството на икономиката и индустрията.

Борисов за бащите на успеха и какво имат ПП още да учат

Борисов за бащите на успеха и какво имат ПП още да учат

ГЕРБ се надяват ПП да се научат на некоалиционна култура