Енергийни експерти проф. Атанас Тасев и Васко Начев коментираха пред БНТ нуждата от нов модел за пазара на горива у нас на фона на протести срещу високите цени на горивата и проверки на КЗК в шестте най-големи бензиностанции.

Резултатите от проверките на КЗК няма да са по-различни от друг път. Нужна е да се предприема една законодателна инициатива, с която да бъде сменен модела по който работи пазара на горива у нас, защото дори да се намали акциза, най-много след шест месеца цените отново ще достигнат тези нива. Пазарният механизъм за търсене и предлагане работи безотказно. В този смисъл, това е мястото, към което правителството трябва да насочи усилията си", обясни енергийният експерт Васко Начев.

КЗК следи пазара с горивата

КЗК следи пазара с горивата

С цел гарантиране на конкурентната среда

"Ако погледнем възможностите на държавата - на този етап те са твърде малко, още повече че вече бяха наложени мерки за регулиране цените на горивата. Нищо няма да се промени с промени по касовата бележка, това не е необходимо. Трябва основните производители и дистрибутори да разработят нова методика и да проведат разяснителна кампания за горивата", коментира проф. Атанас Тасев и допълва че, намеса в пазарната логика може да е контрапродуктивна.

Цените на горивата са винаги малко под фокуса на общественото недоволство, а в последните два дни цената на най-масовия бензин А95 пада с 20 стотинки. По отношение на таксите в България, акцизът и ДДС са сред най-ниските, а се доближаваме до цените в Европа, допълва Васко Начев. 

Манолова задава 6 въпроса за цените на горивата

Манолова задава 6 въпроса за цените на горивата

Омбудсманът чака честен отговор от институциите

"Официално "Лукойл" притежава 40% от бензина в данъчните складове, но с подставени лица, нещата стигат до 85-90%. На практика, всички големи играчи купуват от "Лукойл". Внася се единствено високия клас А100, така че има нещо изкривено", обяснява Начев.

При падане на цената на нефта, цените при крайните потребители не падат толкова бързо, защото се работи на фючърс, тоест нефтът вече е купен, стои в танкерите и не може да бъде продаден на по-ниски цени. Когато се вдига петрола, рязко скача цената на дериватите, защото всеки търси максимална печалба, коментира проф. Тасев.

КЗК проверява пазара на бензина и дизеловото гориво

КЗК проверява пазара на бензина и дизеловото гориво

Призовават за съдействие от хората