За мен няма съмнение, че „Топлофикация” е първият монополист, чиито отношения с гражданите трябва да бъдат поставени под контрол. Това обяви омбудсманът Мая Манолова по време на първата й тематична приемна, посветена на проблемите, които „Топлофикация” създава на гражданите.
Залата в Съюза на юристите, където Манолова се среща с гражданите, бе препълнена, като градусът на емоциите дори се повиши. Търпението на някои очевидно вече е изчерпано, от което бе породена и острата им реакция. Други решиха да напуснат срещата, тъй като сметнаха, че проблемите им няма да бъдат решени.
„Разбирам, че част от гражданите са изгубили търпение”, констатира с разбиране Манолова по повод виковете, които се чуваха в залата.
„Напускам, защото българският гражданин няма глас”, заяви един от недоволните от „Топлофикация” клиенти.
Откакто е омбудсман Манолова е получила 302 жалби във връзка с „Топлофикация” и другите топлофикационни дружества. Основните проблеми са свързани с високите сметки за парно, дори в случаите, в които гражданите са се отказали да го ползват. По този казус Мая Манолова очерта проблема с т. нар. такса сградна инсталация. Лично тя се е заела с казуса, като предстои ВКС да се произнесе по него.
Омбудсманът изтъкна, че в Закона за защита на потребителите е записано, че нежелана услуга не се заплаща.
Друг проблем, с който се сблъскват клиентите на „Топлофикация”, са неясните фактури. „Ако има гражданин, който разбира съобщенията на „Топлофикация”, ще бъде награден от омбудсмана”, отсече Манолова.
Недоволството на гражданите е породено и от принудителното събиране на вземанията на „Топлофикация”, без да предупреждава. За решаването на този проблем Манолова предлага, преди да пристъпва към съд, „Топлофикация” да уведомява абонатите си и да им дава 15-дневен срок, за да платят задълженията си или пък да ги разсрочат във времето.
Проблеми има и с топлинните счетоводители. Всички тези неудобства за гражданите според омбудсмана са свързани с нормативната уредба, както и заради лошото управление на дружеството.
Омбудсманът обяви, че са направили анализ на проблемите и са изготвили доклад с възможните решения. Манолова е изпратила писмо и до еврокомисаря по защита на потребителите, който да направи преглед на българското законодателство и доколко то съответства на европейските директиви. Освен това е отправила покана до еврокомисаря да посети България и на място да се запознае с проблемите на клиентите на „Топлофикация”.
Мая Манолова е провела редица срещи с институциите, сред които енергийния министър, КЕВР, парламентарната енергийна комисия, столичния кмет, експерти и други. По думите й всички институции са декларирали готовност да се включат в решаването на проблемите, затова следващата седмица Манолова организира съвместна среща с техни представители.
По тази причина тя стриктно записваше оплакванията на гражданите, които ще изложи допълнително пред институциите. Форматът на предстоящата среща очевидно не се хареса на гражданите, които с викове декларираха: „Искаме да присъстваме и ние”. Манолова им обясни, че няма как всички да бъдат събрани. Затова обеща, че ще представи възраженията им.
По време на организираната от Мая Манолова приемна прозвуча предложение за гласуване на законодателно решение за опрощаване на задълженията.
HaideNashte
на 18.02.2016 в 19:26:27 #11. Отоплението от Топлофикациите е по-евтино, добро и комфортно-отколкото отоплението на ток ! 2. Топлофикация София трябва да върне заплащането на база кубатура и да се премахнат топломерите при панелните апартаменти с вертикални тръби! Големите проблеми на хората дойдоха от момента, когато задължиха да има топлинните счетоводители - една от големите измами в енергетиката! Топломери при вертикални тръби в панелните блокове не са задължителни по стандартите ! Но за да се трупат пари на гърба на хората въведоха тази голяма лъжа топломерите - с цел печалба за топлинните счетоводители и производители и вносителите на уредите - мафиоти чиновници от енергетиката !