АЕЦ "Козлодуй" подписа споразумение с френската "Фраматом" GmbH за доставка на свежо ядрено гориво за 6-и блок на централата. Първите доставки следва да започнат от началото на 2025 година.

Припомняме, че в края на миналата седмица бе сключен договор и за доставка на ядрено гориво и за другия ни работещ реактор - 5-ти, с американската "Уестингаус". В началото на ноември пък Народното събрание с мнозинството на ГЕРБ, ДПС, "Продължаваме промяната", "Демократична България" и "Български възход" задължи служебният кабинет да намери алетернатива на руското ядрено гориво, използвано от централата.

Депутатите задължиха МС да търси алтернатива на руското ядрено гориво

Депутатите задължиха МС да търси алтернатива на руското ядрено гориво

Доставките на ядрено гориво отдавна са трябвали да започнат

"С подписването на това споразумение слагаме край на един етап от програмата за диверсификация на доставките на свежо ядрено гориво за АЕЦ "Козлодуй". Мога да ви уверя, че подходът на тази програма е чисто прагматичен, без да влагаме никакви чувства и сантименти. Просто действаме спрямо реалното положение на нещата", увери директорът на атомната централа Георги Кирков по време на церемонията по подписване на споразумението в столичен хотел.

"Днес е важен ден в историята на АЕЦ "Козлодуй", на практика постигаме пълна диверсификация на доставките на свежо ядрено гориво. Диверсификацията не означава замяна на един-единствен доставчик с друг един-единствен, а с поне двама, които да работят в конкурентна среда", изтъкна на свой ред служебният енергиен министър Росен Христов.

Горивото на "Фраматом" вече е лицензирано за работа в реактори от руски тип като тези в Козлодуй и е използвано от други европейски страни, изтъкна на свой ред Лионел Геф, старши вицепрезидент по горивото на "Фраматом".

Росен Христов заведе "Фраматом" при президента

Росен Христов заведе "Фраматом" при президента

Румен Радев е дал заявка, че диверсификацията и при ядреното гориво е приоритет

За разлика от споразумението с "Уестингхаус", това с "Фраматом" не е окончателен договор, стана ясно по време на церемонията по подписване. До окончателен договор се очаква да се стигне в първите месеци на новата 2023 година или най-късно до средата й, уточни на въпрос на News.bg заместник-министърът на енергетиката Еленко Божков.

"Параметрите по този договор са изключително комплексни. Това не е просто договор - купувате нещо, трябва да бъде доставено. Тук има ангажименти, свързани със сигурността на целия процес - за отговорност за щети, въвлечени са трети страни, застрахователи. Тези договори, дори финализирани, са толкова комплексни, че изискват системна работа и нямат период в който започват и приключват. Те започват с доставката и не приключват с подписването", допълни Христов. Той подчерта още - контрактите са така оформени, че да не се променя процеса на работа на централата, което е от изключителна важност.

Договорът с френската компания ще е с продължителност 10 години, а първото свежо ядрено гориво трябва да дойде у нас от началото на 2025 година. Параметрите по договора, в това число и финансовите, са конфиденциални, но по думите на шефа на енергийното ведомство са "изключително конкурентни".

АЕЦ "Козлодуй" няма да остане без гориво, според шефа на Агенцията за ядрено регулиране

АЕЦ "Козлодуй" няма да остане без гориво, според шефа на Агенцията за ядрено регулиране

Няма драма анализите за безопасността на горивото да се изготвят от "Уестингхаус", според него

И още - България разполага с руско ядрено гориво за 5-и блок до края на 2024 година и до 2027 година за 6-и блок. "Това означава, че доставката на "Уестингхаус" за 5 блок трябва да започне през 2024 година, за да за поне работа на смесен режим", допълни Божков.

Що се касае пък до извозването на отработеното ядрено гориво, което до преди няколко месеца бе задача на руската "Маяк", която обаче в момента е с отнет лиценз от руска страна, България търси опции за намиране на алтернативи, в това число и от Франция, посочи Росен Христов. В момента въпросът обаче не е наболял, тъй като страната ни има капацитет за съхранение на такова гориво за поне 50 години напред.