"Считаме, че е скандално да се иска ново удължаване на преходния период за избор на нов доставчик на електроенергия." Това заявяват от Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) в писмо до председателя на енергийната комисия в парламента Валентин Николов.
По думите им се прави поредно отлагане на пълната либерализация.
Предвиденият гратисен период от 9 месеца за намирането на нов доставчик на електроенергия от страна на стопанските потребители "ниско напрежение" е достатъчен, смятат те.
В тази връзка от АОБР отбелязват, че периодът не трябва да се удължава поради следните причини:
- На предходни етапи на либерализацията, като освобождаването на стопанските клиенти "средно напрежение", не беше предвидено плавно излизане на пазара.
- С удължаването на "гратисния период" се създават условия за задържане и увеличаване на пазарен дял от страна на крайните снабдители, макар и в качеството им на търговци по типови договори, и не се дава стимул на клиента да потърси алтернативни доставчици. Създава се ситуация, в която клиентите "ниско напрежение" остават с разбирането, че са преместени "служебно" на свободния пазар, което повлиява на поведението им. Отваря сe нов времеви прозорец за крайните снабдители да могат спокойно да прехвърлят и запазят клиентите си.
- В допълнение, платформата за сравнение на оферти на КЕВР следва да е функционираща, а институциите е трябвало да са извършили активно и адекватно информационната кампания.
- Малкият брой клиенти "ниско напрежение", сменили доставчика си, може да се дължи на разбирането за "служебна" смяна на сегмента (пак сме си при стария доставчик, само цената е друга). С удължаването на "преходния период" проблемът ще се измести с една година, тъй като ще се затвърди впечатлението за "служебността" на участието на свободния пазар.
- Няма равнопоставеност на клиентите, тъй като потребителите "високо напрежение" и "средно напрежение" преминават автоматично на доставка от последна инстанция, когато останат без доставчик, дори това да не е по тяхна вина. Същевременно, клиентите "ниско напрежение", избрали друг доставчик, също биха били попаднали в хипотезата на доставка от последна инстанция, ако останат без доставчик преди да е изтекъл гратисният период, защото са прекратили типовия договор с крайния снабдител. Така се създава неравнопоставеност и между клиентите "ниско напрежение" и пазарният подход не се поощрява, защото е вероятно повечето потребители да "играят на сигурно" като отлагат свободния избор на доставчик до последния възможен момент.
- Задължение на клиента е да се информира за възможностите и рисковете, които предоставя свободният пазар. Ролята на институциите в случая е да предоставят адекватна и навременна информация на пазарните участници, а не да създават законодателна защита на цял сегмент потребители и да създават условия за изкуствено задържане на пазарните дялове на конкретни доставчици.