Днес новата капсула Starliner на Boeing и встъпителният двучленен екипаж на НАСА се скачиха безопасно с Международната космическа станция. Това постижение е ключов момент в борбата между конкурентите Boeing и SpaceX, предават от Reuters.

Ветераните Бари Уилмор и Сунита Уилямс на борда на CST-100 Starliner са пристигнали на орбиталната платформа след полет от близо 27 часа, като изстрелването беше от станцията на космическите сили Кейп Канаверал във Флорида.

Капсулата се е издигнала чрез ракета Atlas V, оборудвана и управлявана от съвместното предприятие на Boeing-Lockheed Martin United Launch Alliance.

Скачването с МКС е станало автоматично в 17:34 ч. GMT, докато двата съда са се движели около земното кълбо в тандем с около 28 160 км/ч.

При пристигането си Уилмор и Уилямс са прекарали около два часа в провеждане на серия от стандартни процедури, като проверка за течове на въздушен шлюз и херметизиране на прохода между капсулата и МКС, преди да отворят входните люкове. Видеозапис на НАСА на живо показа усмихнатите новодошли. Те са били посрещнати топло от настоящите седем членове на екипажа на аванпоста - четирима американски астронавти и трима руски космонавти.

По план Уилмор и Уилямс ще останат на борда на станцията за 8 дни, след което ще отпътуват със Starliner обратно към Земята, приземявайки се в югозападните части на САЩ.

По време на пътуването на Starliner до МКС са били открити течове на хелий в задвижващата му система, което е повредило някои от 28-те тласкащи устройства, използвани от капсулата за извършване на прецизни маневри в космоса. Въпреки това космическият кораб все още е имал достатъчно работещи тласкачи, за да компенсира загубата, според НАСА и Boeing. Допълнителен тласкащ двигател е бил деактивиран от контрола на мисията точно преди финалното приближаване.

НАСА ще разработи часова зона за Луната

НАСА ще разработи часова зона за Луната

САЩ иска това да стане до 2026 г., когато ще е тяхната мисия Артемис-3

Припомняме, на 1 юни излитането на CST-100 Starliner беше отложено. Последвалото изстрелване в сряда е в следствие на години технически проблеми, различни забавяния и първата успешна тестова мисия през 2022 г. до орбиталната лаборатория, която е била проведена без астронавти на борда.

Компанията Boeing конструира Starliner по договор с НАСА, като конкуренция на капсулата Crew Dragon на SpaceX, която от 2020 г. е единствения съд на космическата агенция на САЩ за изпращане на астронавти до МКС. Настоящата мисия бележи първия тестов полет на Starliner с астронавти на борда, което е предварително изискване, след като НАСА може да сертифицира капсулата за рутинни мисии.

Допълнително, избраните като екипаж за полета са двама ветерани от НАСА, които преди това са имали 500 дни в космоса: 61-годишният Уилмор, пенсиониран капитан от ВМС и пилот на изтребител, и 58-годишната Уилямс, бивш пилот на изпитателен хеликоптер от ВМС с опит в управлението на над 30 различни летателни апарати.

Starliner изостава с няколко години от графика и надвишава бюджета си с над 1,5 милиарда долара. Междувременно операциите по производство на търговски самолети на Boeing са разтърсени от поредица кризи, свързани с неговите реактивни самолети 737 MAX.

Най-мощната ракета на SpaceX не успя да се върне на Земята

Най-мощната ракета на SpaceX не успя да се върне на Земята

Първата част на полета е преминала успешно