Средният размер на необслужваните задължения у нас намалява с 15% спрямо 2016 г. Това показват данните от проучване на Асоциацията на колекторските агенции в България.

За сравнение през 2016 г. средният размер на дълга е бил 912 лв., докато през 2017 г. - 775 лв. Средният дълг е под средната работна заплата, която се отчита в страната по данни на НСИ - 1095 лв. Проучването обхваща обработваните дългове от всички компании, членове на асоциацията, които представляват 80% от сектора. "Хората започват да теглят кредитни средства за по-добър и луксозен живот", заяви Алексаднър Грилихес, заместник-председател на АКАБГ.

НАП образува изпълнителни дела срещу 8000 длъжници

НАП образува изпълнителни дела срещу 8000 длъжници

НАП препоръчват всеки периодично да проверява онлайн за задължения

Профилът на длъжника се утвърждава трайно като млад мъж, под 30-годишна възраст, добре образован и обикновено работещ на трудов договор. Обикновено са зодия лъв или стрелец, които са надценили своите възможности.

Обичайно това е човек, който наскоро е започнал първата си постоянна работа и не е преценил правилно съотношението между приходите и разходите си. Разместване има обаче при териториалното разпределение. Най-добре контролират плащанията си жителите на София, Пловдив и Варна. Най-много некоректни платци има в Бургас, Стара Загора и Русе.

Банките отново заемат първо място сред възложителите, но делът им намалява спрямо предходната година и за 2017 г. и за 2017 г. представлява 41,59%.

Бързите кредити изместват телекомуникационните продукти и достигат малко над 30% от дълговете, отработвани от колекторските агенции.

Отчетлив ръст има и при лизингите, които вече надвишават 4% от възложените задължения. Статистиката на АКАБГ има намаляване на изкупените задължения.

Прокуратурата работи по скандалните фалшиви заповеди за „длъжници”

Прокуратурата работи по скандалните фалшиви заповеди за „длъжници”

Частните съдии нямали задължение да проверяват фалшивите документи

През 2017 г. изкупените дългове се понижават с 14,2%. През изминалата календарна година прехвърлените към колекторските агенции необслужвани заеми са били в размер на 772 млн. лв., докато година по-рано са достигали 900 млн. лв. Нараства значително броят на възложените случаи от 1,8 млн. на 2,6 млн., което съвпада с броя на работещото население.

За тези пет години успяхме да покажем, че сме по-скоро на тяхна страна. Събиранията на вземания са болезнена тема. Но имаме огромен напредък.

Потребителите вече знаят повече, а по-запознатият потребител по-малко задлъжнява, отчитат от АКАБГ.

На пазара на междуфирмени задължения се отчита двоен спад на обема на възложените вземания спрямо 2016 г. Най-съществени остават проблемите в сферата на търговията на едро и дребно и на строителството.

Кредиторите много по-охотно продават и дълговете си към фирми. В не малко случаи фирмените задължения са обезпечени с даден тип имот. Това е тенденция, която ще продължи и през 2018 г., заяви Райна Миткова, председател на асоциацията.

В сектора на туризма платежоспособността се подобрява в сравнение с предходната година. При производството се наблюдава засилен контрол на плащанията, в резултат на което нивата на задлъжнялост се задържат.

Основните причини за финансовите затруднения на фирмите остават липса на превантивни мерки като застраховки на вземанията, лошо управление на ликвидността и нисък размер на европейско финансиране. През миналата година бизнесът е чакал 28 дни да получи вземанията си, докато през 2017 г. - 23 дни.

Информационната кампания "Мисия платено" е насочена към подобряване на финансовата култура в страната. Основните инициативи са свързани с наръчник на длъжника, който е публикуван на страницата на самата кампания. В него се съдържат практически съвети какво да прави човек, когато изпадне във финансови затруднения.

Първата инициатива е към най-младите - учениците и тийнейджърите във Фейсбук. За тях бе шокиращо, когато ги накарахме да си опишат разходите за заснемане на видео. Децата в София знаят много по-малко за това откъде идват парите, защото просто получават. Съществени пропуски в бюджетите - не са калкулирали разходите за мобилен телефон и самия мобилен телефон.