Важно е не само колко се събира, а какво данъкоплатците след това получават срещу това, което е събрала държавата. Това заяви пред БНР икономистът от Експертен клуб за икономика и политика Димитър Чобанов.

Той подчерта, че при положение че има сериозна неефективност на бюджетните разходи, повишаването на данъците няма да реши проблема с разходната част на бюджета.

Според експерта бързото нарастване на разходите, най-вече за заплати в бюджетния сектор и за пенсии, през последните пет години създава структурен проблем.

"Дефицитът не произтича от това, че нямаме добра данъчна събираемост и че данъчните приходи не са достатъчни, а че имаме една несъобразена с възможностите на икономиката разходна система, която води до това, че разходите далеч изпреварват възможностите на икономиката за генериране на приходи. Това, което трябва да се направи в такъв случай, не е да се повишават данъците, а да се коригират разходите", подчерта той.

ИПИ предупреди за какво да се внимава в Бюджет 2026

ИПИ предупреди за какво да се внимава в Бюджет 2026

Дефицитът тази година може да стигне 4% заради разходите за отбрана

Чобанов бе категоричен, че нашата данъчна система работи добре.

"Това, което виждаме през последните 18 години, откакто беше въведен плоският данък, е, че данъчната система работи. Включително в изпълнението на бюджета за 2025 г. се вижда, че един от много малкото данъци, които се изпълняват според това как са заложени в бюджета, е именно данъкът върху личните доходи. Този вид данък представлява нещо, което осигурява много добра предвидимост и това е много важно в една такава ситуация, в каквато е изпаднал бюджетът в момента - да имаме много сериозен бюджетен дефицит и да е необходимо едно сигурно планиране на приходите, което видяхме, че не е налице при други данъци", отбеляза той.

Икономистът заяви, че цялата данъчна система трябва да бъде насочена към постигането на определени резултати и те на първо място трябва да бъдат свързани със създаване на условия за икономически растеж в страната, трябва да имаме относително лесни за събиране приходи, т.е. относително малки разходи за издръжка на приходните агенции, и тя трябва да бъде достатъчно добре разпределена сред различните видове данъци.

С над 15,6 млрд. лв. са нараснали бюджетните разходи за персонал за десетилетие

С над 15,6 млрд. лв. са нараснали бюджетните разходи за персонал за десетилетие

Само МВР и МО са похарчили 3,1 млрд. лв. за персонал до средата на годината

Чобанов се позова на проучвания, според които системите, които осигуряват най-силен стимул на икономиката, са свързани с по-ниско пряко данъчно облагане и малко по-високо облагане на потреблението.

"Това е заложено и се изпълнява вече толкова години в българската данъчна система. България трябва да се съобразява и с изискванията, свързани с членството ни в ЕС", изтъкна той.

Според него не трябва да се отказваме с лека ръка от нещо, което сме постигнали, само за да може държавата да харчи повече, без преди това да е предприела мерки, за да повиши ефективността на разходите.

Не трябва да слагаме каруцата пред коня, т.е. първо да вдигаме доходите, а после да се чудим как да намерим парите, изтъкна Чобанов.

Владислав Горанов прогнозира над 8% бюджетен дефицит за догодина

Владислав Горанов прогнозира над 8% бюджетен дефицит за догодина

Отдавна разходите надминали трайно и небалансирано потенциалните възможности на данъчната политика