Институтът за икономическа политика (ИИП) настоява за по-добра ефективност и целесъобразност при изпълнението на проекти с европейско финансиране, както и за цялостно използване на наличните за България европейски средства за постигане на климатичните цели на ЕС в областта на климата и колоната среда.
На пресконференция на института бяха представени добри практики, проблеми и препоръки с фокус върху проекти в сферата на климата и околната среда. Информация за пресконференцията беше разпространена от БТА. Тя е част от проект, който се осъществява от Институт за икономическа политика в партньорство с девет организации от осем държави в Централна и Източна Европа и с подкрепата на European Climate Initiative (EUKI).
Според организацията темата е важна за страната ни, защото тя е най-енергоемката икономика в Европейския съюз (ЕС), като изразходва 3.6 пъти повече енергийни ресурси за производство на единица брутен вътрешен продукт (БВП) от средния енергиен разход в ЕС. Освен това България е най-въглеродно интензивната държава членка на Евросъюза с интензитет на емисиите на парникови газове 4.3 пъти по-висок от средното за ЕС ниво. Страната ни е и най-ресурсоемката икономика в ЕС, изразходвайки 6.8 пъти повече суровини за производство на единица БВП от средния суровинен разход в Европейския съюз. България също така е на последното място в ЕС в прилагането на принципа на кръгова икономика и внедряване на екоиновационни дейности според европейския екоиновационен индекс. Срещу страната ни в има блозо 20 висящи процедури в Съда на ЕС, свързани с околната среда, включително относно сектори, касаещи качеството на атмосферния въздух, "Натура 2000" и проблеми с отпадъците.
От Института за икономическа политика обясняват, че европейските средства са важни за България, защото обемът им е значителен, като някои от източноевропейските държави финансирането от ЕС достига до близо 80% от всички публични инвестиции. Предвидените за България безвъзмездни средства също са съществени - 11,1 млрд. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), 19,2 млрд. лв. по оперативни програми за периода 2021 - 2027 г., 2,5 млрд. лв. по Механизма за справедлив преход и др. Поради натрупания забавяния и ограниченото време обаче нараства рискът да не бъде усвоен предвиденият за България ресурс или да бъде частичното усвоен с нецелесъобразни, неефективни проекти. От ИИП отбелязват, че неизпозлването на наличния ресурс не отменя изпълнението на националните ангажименти в сферата на климата и околната среда и поставя под въпрос финансовото обезпечение на тяхното изпълнение, а това може да наложи изпълнението на поетите ангажименти да бъде финансирано с национални средства чрез преразпределяне от други сфери, вдигане на данъци или поемане на нови дългове.
От Института за икономическа политика посочват кои са основните проблемни сфери в България и държавите от Централна и Източна Европа:
- По-голямата част от законодателството на ЕС е транспонирано, но са налице недостатъци в прилагането му.
- Средствата от ЕС често се харчат неефективно с възприятието, че това са лесни средства, които са на разположение под формата на грантове.
- След приключване на финансирането от ЕС, често не са налични ресурси за поддръжка на изграденото.
- Средствата от ЕС са използвани за създаване на нови, но понякога ненужни обекти и инфраструктура.
- Липсват достатъчно реални възможности за обществено участие в планирането и изпълнението на проекти със средства от ЕС.
- Липса на (подходящи) индикатори за изпълнение и оценка.
- Някои национални политики и мерки, както и националното финансиране понякога са в противоречие с целите, за които е осигурено финансиране от ЕС.
- Финансирането от ЕС води до изкривяване на някои пазaрни процеси.
- Липса на ефективна комуникация от страна на Европейската комисия.
- Недостатъци в мониторинга и контрола при разходване на европейски средства.
От организацията отправят и конкретни предложения и препоръки:
- Повишаване на капацитета на регионално и местно ниво с цел подпомагане на планирането, подготовката и изпълнението на проекти, финансирани със средства от ЕС.
- Намаляване на ненужните бюрократични тежести, свързани с използването на еврофондове, въведени като антикорупционни мерки, тъй като те не борят с корупцията, а в някои случаи обезсърчават общините и други заинтересовани страни да кандидатстват за европейски средства.
- Предоставяне на възможности за споделяне на опит между бенефициенти.
- Създаване на реални възможности за обществено участие в планирането и изпълнението на проекти със средства от ЕС, също с цел припознаване на дейностите.
- Използване на всички възможни инструменти и финансови възможности от ЕС и предотвратяване на нови загуби на европейски средства