Фискалният съвет на България публикува нов анализ, който разглежда темата за автоматично приоритизиране на бюджета и показва примера на Дания в тази посока. Ето какво пишат оттам:
През юни 2015 г. датското правителство въведе автоматично приоритизиране на бюджета - инструмент, който рационализира процеса на бюджетиране, откроява основните разходи и спестявания и гарантира, че критичните потребности са запълнени.
В закона за финансите от 2016 г. датският кабинет определи 2% задължително и повсеместно намаление на оперативните разходи на централното правителство.
Така всяка година Министерството на финансите автоматично удържа 2% от бюджета за предходната година на всички министерства, агенции или други правителствени институции. Спестяванията се обединяват и преразпределят към нови политически приоритети, например увеличени разходи за отбрана.
Правилото е автоматично, така че министерствата и агенциите трябва да съкратят дейностите си или да вършат работата си по-ефективно, за да останат в рамките на по-ниския бюджет. Автоматичното приоритизиране на бюджета не се прилага за социални програми като пенсии и обезщетения за безработица, нито за общински услуги.
След приемането му преди десет години, датският парламент освободи няколко други области на публичните разходи от автоматичното правило:
- Културни институции (музеи, театри, художествени и музикални училища) - освободени от 2020 г. нататък.
- Университети и други висши учебни заведения - годишните съкращения бяха спрени след бюджета за 2021 г.
- Агенции за сигурност като службата за полицейско разузнаване, въоръжените сили и данъчната агенция бяха освободени през 2023 г.
Автоматичното приоритизиране е фискална, а не програмна мярка: тя не е насочена към конкретни дейности или програми в публичния сектор и разчита на повишаване на производителността на ниво министерство. Тъй като базовият бюджет за публичната администрация се свива ежегодно, кумулативното намаление след десет години е 16% в номинално изражение и над 25% в реално изражение, отчитайки инфлацията. Изключенията са се увеличили с течение на времето, така че ефектът е по-малък в по-късните години.
Таблица 1: График за прилагане на автоматичното приоритизиране на бюджета
Фаза |
Какво се случи |
Покритие |
юни 2015 г. |
Правителственото споразумение обещава 2% годишен "приоритизиран принос" за всички разходи на публичната администрация, считано от 2016 г. |
Всяко министерство и агенция на централното правителство, както и университети и културни организации. |
2016-2019 г. |
Правилото се прилага автоматично всяка година. |
Спестяванията, пренасочвани ежегодно от Закона за финансите. |
Закон за финансите от 2020 г. |
Ново парламентарно мнозинство отменя автоматичната вноска за културните институции. |
Секторът на културата е освободен. |
2021-2024 г. |
Университетите са освободени от 2022 г.; Отбраната, полицията и данъчната администрация са освободени през 2023 г. |
В Закона за финансите от 2025 г. 132 бюджетни институции са освободени, докато 141 все още са изправени пред автоматичната вноска. |
Как би изглеждал българският бюджет с тази фискална мярка?
За 2025 г. оперативните разходи на централното правителство са на стойност от 31,2 милиарда лева. В тези разходи не се включват трансферите за общини, ДОО, НЗОК и др. Приложено автоматичното съкращение от 2% ще възлиза на 624,9 милиона лева.
За образователните институции:
Министерство на образованието с трансфер 2 783 милиона лева автоматично съкращение от 2%, би спестило 55,7 милиона лева. Министерство на културата с трансфер от 403 милиона лева автоматично съкращение от 2%, би спестило 8,1 милиона лева.
Но ако културните и образователните институции бъдат освободени, тогава спестените средства ще възлизат на 561,2 милиона лева.