НАП ще предоставя по електронен път данните на общините и на държавните органи, които предоставят удостоверения за дължими данъци на гражданите. Това съобщиха от Националната агенция по приходите.

Промените са записани в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Те влизат в сила от началото на 2018 г.

От данъчния орган припомнят, че сега над близо 100 закона и наредби изискват граждани и фирми да представят пред различни държавни и общински органи удостоверения за наличие или липса на задължения, като всяка година НАП издава около 400 000 такива удостоверения на хартия.

Важно е да се отбележи, че през ноември 2016 г. НАП създаде нова електронна услуга, чрез която държавните органи могат да получат данните по електронен път, спестявайки на гражданите време и разходи. От началото на годината до момента според служителите на НАП услугата е ползвана около 5000 пъти, като очакванията са след влизането в сила на промяната в закона информацията да се обменя служебно само и единствено по електронен път.

Удостоверенията за наличие или липса на задължения на клиентите на банките при предоставянето на кредити ще се заявяват и получават изцяло електронно. За това се споразумяха от НАП и от Асоциацията на банките в България. Очаква се електронният обмен между банките и НАП да започне в близките месеци.

"Всяка промяна е с цел намаляване на разходите и пестене на времето на данъкоплатците", заяви изпълнителния директор на НАП Галя Димитрова.