Пенсионните фондове вече ще могат да инвестират в инфраструктурни проекти като изграждане на пътища и магистрали.

Това предвижда приетия на второ четене законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, внесен от Йордан Цонев и Румен Овчаров.

Предлаганите промени в законопроекта целят осъществяването на ефективни и навременни мерки за снижаване и преодоляване на последствията от глобалната финансова криза за икономиката в страната и в частност за допълнително пенсионно осигуряване.

Въвеждат се регулаторни механизми, с които се регламентират по-големи възможности на пенсионните фондове за инвестиране с цел финансиране на инфраструктурни проекти.

Със законопроекта се постига икономически ефект за запазване и увеличаване на работните места при реализиране на инфраструктурни проекти с местно, регионално и национално значение.

Другата седмица депутатите ще гласуват измененията в пленарната зала едновременно и на първо, и на второ четене.
Идеята за поправката беше лансирана още през 2003 г. от тогавашния вицепремиер Лидия Шулева, а от 2007 насам представители на пенсионните фондове периодично настояват за това.

Според поправките в Кодекса на пенсионните фондове ще бъде позволено да инвестират в корпоративни облигации, издадени или гарантирани от банки с над 50% държавно участие - български или от

Като такива са посочени магистрална и първокласна автотранспортна и жп инфраструктура, летища, пристанища, системи за комуникация, съоръжения за производство и пренос на енергия и енергийни ресурси, водоснабдяване, канализация и пречиствателни станции, съоръжения за съхранение и преработка на битови и строителни отпадъци и др. национални, регионални или общински проекти.

Единствената кредитна институция в България с над 50% държавно участие е Банката за развитие.

Пенсионните фондове сами ще преценяват в кои проекти да инвестират чрез облигации. Те ще могат да влагат в ценните книжа максимум 10% от активите си. Към края на март дружествата управляват общо над 2.4 млрд. лв. и ако всички се възползват от тавана, за инфраструктурни инвестиции ще се заделят общо около 240 млн. лв.

Според антикризисния план "Станишев" бюджетът трябваше да отпусне 2.5 млрд. лв. основно за такива проекти, но перото със сигурност ще се ореже заради намалелите приходи в резултат на кризата.

Въпреки че в социалната комисия поправката е подкрепена и от представителите на опозицията, Евгени Чачев от ДСБ определи момента за такива промени като неподходящ.

"Това просто е част от предизборната програма на правителството, толкова пари бяха налети в банката за развитие, не знам до момента да е вложен и един лев в инфраструктура", коментира Чачев.