Ако налагането на системата бонус-малус бъде прието, ще залеем улиците с автомобили.
Това заяви председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов на пресконференция в БТА. На нея представители на различни обединения от бранша на превозвачите и шофьори изразиха разочарованието си от организираната среща на 3 декември, на която трябваше да обсъдят предложенията за въвеждане на тази система.
Въвеждането на така предложената система "бонус-малус", по която да се определя цената на "Гражданската отговорност", е в интерес на застрахователите и на няколко адвокатски кантори, които прибират големи обезщетения от името на пострадалите.
Това смятат участниците в пресконференцията - представители на Българското обединение на шофьорите, Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка, Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, Камарата на автомобилните превозвачи.
От бранша не приемат регулаторът - в лицето на Комисията по финансов надзор, да се намесва в системата за определяне цената на застраховката "Гражданска отговорност". Предложенията за въвеждане на неконвенционални принципи на системата "бонус-малус" са направени от КФН в проектонаредба. Името й е - Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането (система "бонус-малус").
Не приемат и факта, че формулата, по която се предлага да бъде въведена системата "бонус-малус", е тайна.
Искат да се изясни и как е определен гръцкият консултант "Ърнст енд Янг", предложил тези промени, без да направи оценка на въздействието им и без да се съобрази с българската действителност - лоши пътища, корупция, струпване на много пътни знаци.
"Ако не ни чуят, ще ни видят на улицата", заяви и председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Според нея обаче протестите не са начин за решаване на проблемите, затова и въпросите ще бъдат изпратени на премиера Бойко Борисов. Той обаче не е слънце да огрее навсякъде, смята тя.
Запитан кой в Комисията за финансов надзор (КФН) лобира за тази система, Тодоров отговори, че може би цялото КФН. По време на предварителните срещи всички специалисти били като с опорни точки.
Той иронично коментира предложението от КФН да се вписват всички, които ще управляват колата. "Не ни е ясно дали няма да се наложи да вписваме и между кои улици ще управляваме това МПС, кои пътници ще се возят в него. В цял свят такова нещо няма", коментира още председателят на Асоциацията на пострадалите в катастрофи Владимир Тодоров.
Представителите на превозваческия бранш също не одобряват начина, по който се формира т.нар. малус - по-високата цена на гражданската застраховка за шофьорите, които са нарушители на пътя. Причината е, че малусът ще се натрупва от нарушения на пътния закон, които ще се отразяват на застрахователната премия и то за години наред.
Според Магдалена Милтенова управляващи се държат така, сякаш те управляват ООД. "Наистина ли живеем в някакъв абсурд, в който ще плащаме за нещо, за което "Гражданската отговорност" не ни обезщетява - ако карате с повече от 10 км превишена скорост, без обезщетение, ще плащате по-висока гражданска. Това са едни безотчетни пари, които ще потъват в касите на застрахователите", каза Милтенова.
Държавата се опитва да нанася рестриктивни мерки чрез огромни финансови щети за това, че не е в състояние да се справи с жертвите по пътищата, смята тя.
От шофьорския бранш смятат, че около 240 млн. лева ще влязат в джоба на застрахователя. Те настояват парите от санкциите да влизат във Фонд "Пътна безопасност" и да се връщат на пътя с камери, изправяне на завоите.
Според тях от тази система първи ще изпищят съдилищата - всяко наказателно постановление, което води до малус ще бъде обжалвано, категорични са превозвачите.
От тази система бонус-малус са изключени колите на общините и на държавата, а на хартия всички сме равни през закона и пред държавата. Общините имат ученически автобуси, но нямат никаква законова регламентация. Шофьорите няма да носят отговорност, защото автобусът е на общината, възмущава се председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.
От Конфедерацията на автобусните превозвачи категорично сме против автобусите ни да бъдат обвързани с нарушенията на водачите - дали ще се вписва водачът в гражданската, в талона, дали държавата ще намери друг начин - това не е наш проблем. Това е поредното бягство на държавата от отговорност, смята тя.
Според нея, целта на тези мерки не е превъзпитание на шофьорите, защото по информация на тези, които предлагат промените се предвижда да има нарушители на пътя, които да балансират нещата. Това е начин на увеличение на корупцията, категорична е Милтенова.
Причината е, че от КФН са избрали необжалваемия минимум, обвързани сте да си платите без обжалване. Тази държава се държи като мащеха, категорична е председателят на автобусните превозвачи.
Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев прочете финала на стихотворението на Петко Славейков - "Песен на паричката ми". Идеята на предложението е не пътната безопасност, а финансовите благополучия на застрахователите, коментира той начина, по който се въвежда системата "бонус-малус".
"Пътната безопасност сега е може би в най-добро състояние от последните 3 години. Вървим към намаление на произшествита", категоричен е Стратиев.
В Холандия няма нито един от тези предложения за малус в системата, а там безопасността е цветуща, даде пример той. Според него, предложената за въвеждане в България наредба е обвързана с обстоятелства, а не с конкретни нарушения.
Ако над 500 000 са нарушителите за т.г., когато тези 500 000 влязат в малус, догодина се добавят още 500 000 шофьори, а влезлите в тази система трудно ще излязат от нея. Анонимна анкета сред 6000 водачи показала, че над 80% допускат нарушения. Те би трябвало да влязат в "малус" системата, заяви Стратиев.
Той е категоричен, че в мотивите на тази наредба има вопиющи грешки, които подкрепят една лъжа. "Предвидената система бонус-малус не е класическа", се казва в мотивите за наредбата. Обяснявам си го само със стиховете на Славейков, заяви Алекси Стратиев.
Йонко Иванов - председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка прочете откъс от интервю на бившия зам.-шеф на КФН Ралица Агаин, дадено през 2014 г. пред Дарик. Според думите й тогава КФН няма право да налага "бонус-малус" на застрахователите. Евродирективите още от 50-те години не позволява на регулатора да се намесва в компаниите, казва тогава Агаин.
Според Иванов системата бонус-малус присъства в застрахователните дружества и сега. Пазарът е свободен. Учебните автомобили плащат 25% по-висока гражданска застраховка от останалите. Дали е видял учебен автомобил да направи катастрофа на пътя, запита реторично той.
"Те да си гледат катастрофите и да си плащат щетите. Не е работа на КФН да регулира пазара на застраховки", категоричен е Йонко Иванов.