От Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт сигнализираха прокуратурата за предстоящ търг с тайно наддаване за продажбата на мотриси и локомотиви на БДЖ ПП, който ще се проведе на 10-ти март 2016 г. четвъртък от 10 часа. Мотрисите могат да се обновят, което ще излезе по-евтино на данъкоплатците, с чиито пари са закупени, убедени са от неправителствената организация.
„Ние настояваме за образуване на досъдебно производство и при наличие на данни за извършено престъпление, процедурата и всякакви предвидени последващи търгове да бъдат прекратени”, заяви координаторът на инициативата Даниела Вуковска.
Предложеното на търга имущество – локомотиви и мотриси, е закупено и поддържано със средства на българските данъкоплатци, се казва в мотивите, изпратени до държавното обвинение.
От предоставените материали с примери от Полша, Чехия, Латвия и др. става ясно, че обявените за продан мотриси може да бъдат реновирани. "Стойността ще бъде значително по-ниска, отколкото за закупуване на нов подвижен състав, и същевременно пътниците ще получат достъп до една по-качествена услуга, ще имат правото на избор на придвижване с по-енергоефективен, по-екологичен и по-безопасен обществен транспорт какъвто е железницата", твърди Вуковска.
Международни компании са проявили готовност да участват в реновирането на подвижен състав на БДЖ. Все още няма отговор на писмото до БДЖ ПП и Министерство на транспорта, което гражданите са изпратили през ноември 2015 година.
От гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт са формулирали девет въпроса към прокуратурата в сигнала си срещу търга, обявен от БДЖ.
Те питат как е образувана продажната цена на активите в посочения търг - дали е като сбор от маса черни и цветни метали или като единица тягов подвижен състав, подходящ за извършване на превоз на товари и пътници?
"В какво състояние се намират обявените за продажба на търг локомотиви и мотриси и каква е причината за тяхното настоящо състояние?
Има ли недостиг на локомотиви и мотриси в „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД към настоящия момент и в какъв размер е този недостиг? Налага ли се в настоящия момент „БДЖ Пътнически превози” ЕООД да използва подвижен състав на други превозвачи, включително автобусни превози поради липса на достатъчно годен и технически изправен собствен подвижен състав и ощетява ли това по някакъв начин дружеството?", питат от Инициативата.
"Колко влака (курса) на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД и „БДЖ - Товарни превози” ЕООД са били отменени за последните 5 години поради липса на годен и технически изправен подвижен състав?", е следващият въпрос, зададен от гражданското сдружение.
В петия си въпрос те директно питат дали целенасочено локомотивите и влаковете не са оставяни без поддръжка, за да бъдат продадени в полза на частни физически и юридически лица?
"6. Каква е стойността на един абсолютно нов локомотив и мотрисен влак с параметри, подобни на обявените на търга в лева или друга валута?
Сключени ли са, подготвени ли са за сключване, провеждат ли се и предвиждат ли се преговори за закупуване на абсолютно нов подвижен състав и за каква сума (цени, условия)?
Дължи ли държавата на дружества от групата БДЖ финансови средства и ако да – в какъв размер?", питат запознатите с дейността на БДЖ и НКЖИ.
Те недоумяват и защо е организиран търг с тайно наддаване. "При този вид търгове е възможно само веднъж да бъде предложена цена (с изключение на случаите на предложени две еднакви цени, при които се пристъпва към публичен търг) от всеки от участниците и по този начин се намаляват шансовете за постигане на по – добра цена, а същевременно се увеличават възможностите за манипулация на търга?", алармират от Гражданската инициатива.
Запознати с дейността на БДЖ припомнят, че след подобни търгове, локомотиви на БДЖ се озовават в Чехия и Словакия, реновирани са и в момента са в редовна експлоатация за новите си собственици. Локомотиви на БДЖ е закупил и лицензираният наскоро у нас частен превозвач „ТБД – Товарни превози” ЕАД, свързван с бизнесмена Христо Ковачки, припомнят железопътни специалисти.