От Асоциацията на здравните застрахователи у нас настояват държавата да се намеси за изясняването и коригирането на многогодишните организационни проблеми в родното здравеопазване.

На пресконференция в БТА представители на Асоциацията на дружествата за здравно застраховане (АДЗЗ) обявиха, че родните власти буквално са абдикирали от своите конституционни задължения за контрол.

Като пример за порочна практика от организацията в болниците те посочват случай, при който осигурено лице преминава манипулация в болница, след което получава сметка за хиляди левове. След това НЗОК обясняват, че всъщност лицето е било оперирано от доктор, който няма сключен договор с лечебното заведение.

Ананиев се заема с такса "ползване на операционно легло"

Ананиев се заема с такса "ползване на операционно легло"

След сигнали за изнудване при здравните застраховки

Други заведения пък изисквали от осигурени лица по определена сума за "час операционна зала" или на всяко мерене на кръвно налягане. Сред примерите има и такива за болници, в които се начислява такса от 10% от минималната работна заплата за "оказване на асистенция при прием и престой; оказване на помощ при попълване и представяне на документи при прием; осигуряване на допълнителен помощен персонал при извършване на дейности по прием. В по-голямата си част случаите са свързани с родилки, акцентират още от АДЗЗ.

Застрахователите дори дадоха пример, при който болнично заведения осигурило лекарство на болен за над 1 000 лева, а същото струвало 94 лева при производител. След това се оказало, че директорът на болницата притежавал и фирмата доставчик на медикаментите, която всъщност начислила добавената сума.

Организационният и управленчески хаос в системата пречи на застрахователните компании отговорно да структурират своите застрахователни продукти и да предложат на застрахованите лица онези услуги, които не се покриват от основния пакет по задължителното осигуряване и за които лечебните заведения имат право да изискват доплащане от пациента. Всеки лекар и лечебно заведение твори услуги, които според него не се покриват от Националната здравноосигурителна каса, заявяват от асоциацията.

Болницата в Пловдив взима такса "стол" от близки на пациенти

Болницата в Пловдив взима такса "стол" от близки на пациенти

Придружителите плащат по 6 лева на свиждане

Застрахователите настояват да се оформи основен пакет от дейности, които се поемат от НЗОК, за да може те от своя страна те да структурират собствените си пакети и цени. По този начин и застрахователите, и пациентите ще бъдат сигурни, че услугите, за които хората заплащат допълнително, няма да пораждат недоволство и да става повод за изнудване. Това би създало и коректни отношения между дружествата и самите здравни заведения.

От Асоциацията пишат, че съгласно законодателството допълнително заплащане на осигурени лица може да се иска само за подобряване на битовите услуги по време на престоя на лицата в болничните заведения - самостоятелна стая, в цената на която се включват всички допълнителни битови условия, със или без придружител по желание на пациента и други - или за допълнително обслужване, извън осигурените здравни и общи грижи, например самостоятелен сестрински пост, допълнителен помощен персонал, меню за хранене по избор, съобразено със съответния лечебно-диетичен режим. Другият такъв случай е изборът на лекар или екип от медицински специалисти.

"Въпреки ограниченията, които поставя Наредбата, сме свидетели на драстично нарастване на допълнителните плащания от осигурените лица при болнично лечение и на широко творчество от страна на болниците относно вида на услугите, за които се изисква заплащане. Доброволният характер на доплащанията е заменен с вече утвърдена практика на липса на избор за пациента", заявяват още от АДЗЗ.

Липсата на ефективен контрол от страна на държавата върху дейността на лечебните заведения множи порочните практики и обезсмисля системата на здравното осигуряване, включително и тази на здравното застраховане", завършват от обединението.