В последните няколко седмици УМБАЛ "Св. Иван Рилски" е подложена на безпрецедентен натиск. Налице са опити да се дестабилизира една от най-добре работещите държавни болници в България. Правят се внушения за безразборно харчене на финансови средства и констатирани нарушения, казват от болницата в отворено писмо.
Според позицията им цитираният в обвиненията Одитен доклад всъщност е поискан от ръководството на болницата и не е пълен с нарушения, а съдържа препоръки за подобряване на организацията и контрола на работата, с които ръководството се е съобразило. За поредна година УМБАЛ "Св. Иван Рилски" е с най-добри финансови резултати, съпоставими с броя на леглата, спрямо шестте най-големи държавни болници в България. УМБАЛ "Св. Иван Рилски" няма реализирани загуби и не е допуснала никакви просрочени финансови задължения. Служителите получават навреме възнагражденията си, а те са над средните в сектора, отчитат от лечебното заведение.
Това дава възможност всяка година болницата да инвестира в нови технологии, които да подобряват лечението на техните пациенти. Именно такава е целта на сключения договор за наемане на съседната сграда и намираща се в непосредствена близост, само на 3 метра от южната фасада на болницата. Договор, който ще даде възможност на четири от най-важните структури в болницата да подобрят работата си. Според зам.-министър Димитър Петров той е "скандален", а за нас - поредната стъпка от амбицията на болницата да бъде високотехнологична, предлагаща най-висок клас лечение на своите пациенти.
Наемането на съседната сграда ще им даде възможност да създадат първия в България Център за лечение на исхемичен мозъчен инсулт, в който пациентите ще се третират чрез нова, ендоваскуларна методика, чийто пионер в България е екипът на доц. Станимир Сираков.
От УМБАЛ "Св. Иван Рилски" задават публично 10 въпроса към зам.-министър Димитър Петров:
- Установена практика ли е, когато даден зам.-министър има съмнение относно изгодността на сключен договор вместо към човека, който го е подписал и носи отговорност за управлението на болницата, да се обърне към Съвета на директорите?
- Нормално ли е за инвестиционните намерения на болницата зам.-министърът да се информира от бившия управител, вместо от настоящото ръководство?
- Всъщност бившият управител явно е чест събеседник на зам.-министъра, тъй като отново от него д-р Петров е получил информация, че договорът за наем за злополучната будка, пред която през зимата загина дете, е подписан от сегашния директор. Това нормална практика ли е?
- Вярно ли е, че договорите от страна на болницата датират още от 2013 г. Те са сключени от тогавашния директор на болницата - д-р Дечев. От тогава (2013 г.) до момента статута на земята, върху която са разположени не е променян и винаги е била и е публична държавна собственост на МЗ. Писмото до община Триадица, изпратено от д-р Дечев е от 2018 г. т.е. повече от 5 години, след като е сключил цитираните по-горе договори. През по-голямата част от това време директор на болницата е бил д-р Дечев (5 години). Задължението и правото за премахване на такива обекти е приоритет на други институции. Всички тези документи са предадени, както в прокуратурата, така и в Министерство н здравеопазването.
- Излиза, че зам.-министърът е готов да разговаря с всеки друг, но не и с настоящия изпълнителен директор на УМБАЛ "Св. Иван Рилски". В такъв случай дали е случаен фактът, че именно името на предишния изпълнителен директор се завъртя в публичното пространство като наследник на д-р Антон Петков? Съществува ли някаква обвързаност между зам.-министър Петров и д-р Дечо Дечев?
- Как и въз основа на какво зам.-министър Петров прецени, че цената е "безумна"? Припомняме, че преди да се пристъпи към сключването на договора за наем е направена пазарна оценка от лицензиран оценител и тази оценка е по-висока от сумата, за която е сключен договорът?
- Как и въз основа на какво, г-н зам.-министърът е преценил, че "там трябват не повече от 500-600 метра", при положение, че, по неговите думи, не е напълно наясно за какво ще се използва наетото допълнително пространство?
- Вярно ли е, че съществува продължителна преписка между УМБАЛ "Св. Иван Рилски" и Министерство на здравеопазването, в която подробно е обяснена необходимостта от допълнително пространство, инвестиционните намерения на болницата и дори е приложен подробен бизнес план?
- Възможно ли е зам.-министърът да не е запознат с тази информация, при положение, че по неговите думи, по този въпрос се извършва сериозна проверка?
- Вярно ли е, че одитният доклад, по който, според зам.-министърът, са констатирани редица тежки нарушения, всъщност е иницииран от самия изпълнителен директор на УМБАЛ "Св. Иван Рилски"? Става дума за одитен ангажимент, поет от Вътрешния одит на МЗ по чл. 8 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор. Пожелан е от директора на болницата с цел подобряване процесите на управление и контрол в дружеството, което ръководи. Възможно ли е зам.-министърът да не е запознат с този факт?