Специална платформа ориентира пациентите с онкологични заболявания за стъпките за лечение, които трябва да следват. Проектът, наречен "Онконавигатор", беше представен на пресконференция в БТА.

Председателят на Центъра за защита на правата в здравеопазването д-р Стойчо Кацаров посочи, че основната идея за изграждането на платформата е в нея да бъде събрана цялата налична информация за онкологичните заболявания, като се очертае пътят на пациента от първите симптоми до неговото лечение и възможностите, които осигурява здравната система в страната след завършване на терапията.

По негови думи твърде малка част от българите разполагат с необходимата информация за начина на лечение на онкозаболявания, а именно към кого да се обърнат в случай на съмнения, къде трябва да се лекуват и т.н.

Информацията не може да ви излекува, но липсата й може да ви струва много, обяви мотото на платформата д-р Кацаров.

Разходите за онкология се увеличават, а пациентите са по-малко

Разходите за онкология се увеличават, а пациентите са по-малко

Едва 2 151 души са получили палиативни грижи през 2018 г.

Той изтъкна, че предимството на Онконавигатора е, че в него всичко е събрано на едно място от експерти в областта. В изпълнението на проекта участват и пациентски организации, като той е подкрепен от министъра на здравеопазването, управителите на НЗОК, БЛС и БФС.

Д-р Кацаров поясни, че проектът все още не е окончателно завършен, като публикуваната информация ще бъде обновявана непрекъснато. Предстои да бъде разписана и брошура с базова информация, с която да се достигне и до по-малките населени места.

От своя страна Деян Денев, председател на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България (АРФАРМ), обясни, че са подкрепили проекта, тъй като са установили, че има нужда от систематизирана информация, която да описва в цялост пътеката на пациента в България.

Едва 9% от болниците у нас предоставят комплексна услуга

Едва 9% от болниците у нас предоставят комплексна услуга

Лекари настояват да може да се проследява и качеството на здравната услуга

Когато човек се сблъска с това заболяване, въпросът винаги е "Какво правя сега?", посочи той. Денев изтъкна, че в интернет вече има качествен източник на такава информация, където човек може да получи отговор на много от въпросите си. Наличието на информация превръща пациента от уплашен и неориентиран индивид в човек, който съдейства на целия процес и това води до по-добри резултати при лечението, категоричен бе той.

Невена Манолова, председател на "Дара Хелп", заяви, че Онконавигаторът ще спести ценно време на пациентите и ще ги избави от лутането в системата. Тя обясни, че информацията в платформата е разделена на медицинска и немедицинска част, които обхващат всички аспекти на онкологичните заболявания - както профилактика, скрининг, диагностика и лечение, лекарствена терапия, лечебен план, рехабилитация и диспансеризация, така и препоръки за хранене и диетика, съпътстващи проблеми и обществена подкрепа, списък на лечебните заведения у нас, които предлагат лечение на онкозаболявания. Разработен е и речник на термините.

7% повече онкоболни отчита болницата в София

7% повече онкоболни отчита болницата в София

В момента, в който се отклоним от стандартите, касата идва на проверка, твърди д-р Константинов