От Асоциацията на университетските болници (АУБ) приветстват всяко предложение за изменение и допълнение на действащата нормативна уредба, която регулира обществените отношения, свързани със здравеопазването на българските граждани, с което лечебните заведения и търговските дружества се освобождават от качеството на "възложител на обществени поръчки", "публичноправна организация", "публично предприятие" по смисъла на Закона за обществените поръчки, както и от други такива роли в други закони. Ролята на "възложител на обществени поръчки" не е присъщи и е чужда на дейността и ролята им за благосъстоянието на обществото като здравно заведение.
Според Асоциацията на университетските болници е необходима спешна законодателна инициатива, с която да се гарантира действителната равнопоставеност при осъществяването на дейността на лечебните заведения - търговски дружества, независимо от вида на тяхната собственост, включително и това да бъдат заличени като възложители на обществени поръчки. А и посочват, че появата на високотехнологична болница по никакъв начин не е обвързано статистически с подобряване на здравния статут на населението в съответната област, напротив - данните показват точно обратното.
Също така от Асоциацията на университетските болници приветстват идеята НЗОК да има избор при сключването на договори с изпълнителите на медицинска дейност (а не да сключва договори с всички, както е понастоящем), които най-добре покриват критериите за качествена и комплексна медицинска грижа, тъй като тя, а не лечебните заведения се разпорежда, "харчи" публични средства.
Ето защо е необходимо спешно да се разработи специален ред в ЗОП, или в Закона за лечебните заведения, по който НЗОК да избира от кого, на каква цена, в какъв обем да закупи медицинска помощ, заявяват от Асоциацията. Да се обезпечи реалното изпълнение на предвидения в Закона за задълженията и договорите принцип, договорите да се сключват, което означава съглашението да се постига и впоследствие да се изпълняват от възложителя и изпълнителя, а не както е досега - от субекти, които нямат нищо общо с управлението на лечебните заведения, не носят отговорност, не търпят санкции.
Според АУБ възложител по смисъла на закона трябва да е НЗОК, която е разпоредител с публичните средства, гласувани със закона за бюджета на НЗОК. Лечебните заведения - търговски дружества не са бюджетни организации, не са разпоредители с бюджетни средства, не разходват публичен ресурс, защото получават не субсидии, а заплащане за реално извършени отчетени, проверени и фактурирани здравни услуги от особено важен обществен интерес.
Изпълнителите, независимо от техния собственик, отговарят единствено за предоставяната от тях медицинска помощ по отношение на нейното качество, обем, своевременност, а парите от НЗОК в момента, в който постъпят в банковата сметка на лечебното заведение, губят публичния си характер и стават негови лични средства, с които то е длъжен да оперира само и единствено в своя полза, предоставяйки здравни услуги, съобразно отговорността към акционери, съдружници, принципал и т.н. Парадоксална е ситуацията в страната, при която е допуснато, лечебните заведения да се третират различно, при положение, че получават финансиране от публичните средства на НЗОК, заявяват от Асоциацията и се позовават и на Директива 2014/24/ЕС.
Заличаването на лечебните заведения - търговски дружества от списъка с възложителите по ЗОП би осигурило и приложението на разпоредбата на чл. 19 от Конституцията на Република България, който гарантира еднакви правни условия за стопанска дейност, като предотвратява злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция и защитава потребителя."