Това не е здравна реформа. Министър Ананиев се опитва да бръкне само във здравните финанси. На популярен език, здравните финанси се отнасят към здравеопазването, както бензина в резервоара на колата. Това заяви пред БНР д-р Илко Семерджиев, който два пъти оглавяваше Министерството на здравеопазването. Коментарът му е във връзка с предлаганите от МЗ варианти на здравен модел, които да демонополизират ролята на НЗОК.

Ананиев предлага два модела за здравеопазването ни

Ананиев предлага два модела за здравеопазването ни

Реформата е закъсняла, по мнението на здравния министър

По думите на Семерджиев здравната система е изключително сложна и този, който не вижда целия ѝ дизайн, занимавайки се само с парите, дълбоко се лъже, че може да промени нещо. Според бившия здравен министър парите са много важна тема, но здравеопазването е нещо огромно и този, който не вижда системата, няма как да предлага промени на парче.

За мен това е едно нелепо предложение, подадено с грешни изходни данни, така че няма как да получи верния резултат, категоричен е Семерджиев.

ГДБОП и спецпрокурори влязоха в онкоболници

ГДБОП и спецпрокурори влязоха в онкоболници

Проверяват за злоупотреби с медикаменти за лечение

"Да си зададем въпроса на какво точно ще се конкурират застрахователите с НЗОК. Здравните вноски са фиксирани - не може да предложи по-изгодна цена, а самата здравна услуга не се предоставя нито от застраховател, нито от НЗОК, а от лечебните заведения в здравната система, а те са едни и същи. Както касата има договор, примерно с Александровска болницата, така и застрахователя ще има същия договор. Тук не можем да говорим за конкуренция. Ако някой иска да прави конкуренция и иска всички да са застрахователи, трябва да остави застрахователите сами да си мерят риска, да си правят разчети... и тогава те могат да се конкурират едни с други на база по-нисък разход за клиента. Освен това, обикновено застрахователите си изграждат собствени структури - лечебни заведения и си въртят парите в собствените структури, а това е абсурдно поведение, което в България би довело до изключителни разходи", заяви Семерджиев.

Той допълни, че осигурителният модел работи на принципа на солидарността, а застрахователния - на принципа на риска. И двата можели да се допълват, но не и да се конкурират или заместват.

анкета

Готови ли сте да плащате и здравна застраховка?

Виж резултати

Да, за да получа повече 9.7%

Да, за да не доплащам на ръка 9.8%

Категорично не 55.3%

И сега си плащам 9.9%

Ако не плащам на НЗОК 13.5%

Нямам мнение 1.8%

"Ако в бедна България излезете от осигурителния модел и отидете във застрахователния, какъвто е в САЩ, ни чакат разходи каквито имат в САЩ, но те са предимно печалби на застрахователите, а не ресурс в здравната система", обясни бившият здравен министър.

Има пари за ваксини

Има пари за ваксини

60 млн. лв. са предвидени за ваксини за 2018 и 2019 г

Той посочи и че въвеждането на застраховки няма да спре доплащането за операции.
"Евростат дава за България частни разходи в размер на 3.715 милиарда лева годишно, а министър Ананиев твърди, че тези пари ще бъдат покрити със събраните от тези 12 лв. 864 милиона. Извинявайте, но дори и ученик в първи клас може да сметне, че са абсолютно несъпоставими", заяви още Семерджиев.

По думите му сегашният действащ здравноосигурителен модел е бил "съсипван до неузнаваемост" през годините.

"Това не е онзи модел, който аз въведох в 2000-та година. Няколко примера - през 2010 година от НЗОК бяха експроприирани над 2 млрд. лева - безпрецедентен случай в света! Коя е тази каса, която би издържала подобно посегателство? През 2012 година финансирането на онкоболните мина от МЗ към НЗОК. Каква е съпоставката на числата? В Министерство на здравеопазването се финансираха с 96 млн. лв. годишно, а сега, през НЗОК минават 288 милиона. Знаете ли защо? Защото беше взето решение да се децентрализира централизираният търг в Министерство в 83 болници. Коя каса може да издържи подобно нещо, извинявайте", тълкува Семерджиев.

"Имаме завъртане на лоши решения, които се приписват на модела, само че нека аз ви кажа съвсем ясно и категорично - не системата е виновна и не моделът е виновен. Този модел работи в цяла Европа. Виновни са тези, които го управляват лошо", категоричен е събеседникът.

Минимум двойно по-малко плащаме за здраве

Минимум двойно по-малко плащаме за здраве

Досега сме плащали значителна част "под масата", коментира Кирил Ананиев

Семерджиев е убеден и че след 2001 година в здравеопазването не са вземани общественополезни решения.

"Настаниха се частни интереси и те започнаха да лобират - да придърпват ползите към себе си и да национализират загубите. В случая виждаме нещо много отчетливо - опитват един 4 милиарден ресурс на НЗОК да бъде прехвърлен за управление в частни ръце. Това е абсолютен корпоративно-политически лобизъм. Аз не очаквам добри резултати от това и не очаквам, че в Народното събрание ще бъде взето общественополезна решение. Единственото, което може да ни спаси, е поредният провал, защото всеки, който се е ангажирал да прави реформа в здравеопазването от години насам се проваля с гръм и трясък. Откакто управлява ГЕРБ - 2009 година - са се сменили 9 министри на здравеопазването и 10 управителя на НЗОК. Средният мандат на един министър и управител е 4 месеца и половина", обясни в заключение бившият министър на здравеопазването.

Едва 6% от българите готови да плащат и за здравна застраховка

Едва 6% от българите готови да плащат и за здравна застраховка

По-малко от 20% от българите одобряват настоящия модел