Властите във Франция, Германия и Испания в петък постигнаха споразумение за следващата фаза от разработването на нов боен самолет. Това ще бъде най-големият отбранителен проект в Европа с приблизителна стойност от над 100 милиарда евро, съобщи "Ройтерс".

Министерството на отбраната на Германия заяви в изявление, че индустриално споразумение е постигнато след интензивни преговори на най-високо правителствено ниво. В проекта ще бъде преследван подход на сътрудничество на равна основа, но е под обща френска отговорност.

"Политическото споразумение относно FCAS е страхотна стъпка и - особено в тези времена - важен знак за отличното френско-германско-испанско сътрудничество", каза германският министър на отбраната Кристин Ламбрехт. Той укрепва военния капацитет на Европа и осигурява важно ноу-хау не само за нашата, но и за европейската индустрия."

По-рано източници казаха, че следващата фаза на разработка на Future Combat Air System (FCAS) се очаква да струва около 3,5 милиарда евро, които да бъдат разделени поравно между трите страни.

Френските Dassault, Airbus и Indra - последните две представляват съответно Германия и Испания - са включени в схемата за започване на замяната на френските Rafale и германските и испанските Eurofighter от 2040 г.

"Сега трябва да се предприемат редица официални стъпки в съответните страни, за да се позволи бързо подписване на договор, към който ще трябва да се придържаме", каза Airbus в коментари по имейл.

Френският президент Еманюел Макрон и тогавашният германски канцлер Ангела Меркел за първи път обявиха планове през юли 2017 г. за FCAS, който ще включва изтребител и набор от свързани оръжия, включително дронове.

Напоследък проектът - първоначално предназначен да обедини европейците след миграционната криза и решението на Великобритания да напусне Европейския съюз - е източник на напрежение между двете страни.

Миналия месец Макрон отмени съвместна френско-германска министерска среща поради разногласия с Берлин по широк кръг от въпроси, сред които отбранителни и енергийни проекти.

Двете страни се бореха повече от година, за да се споразумеят за следващия етап от развитието на FCAS, въпреки че френското и германското правителство като цяло се съгласиха по проекта.

Някои източници смятат, че вината е в Dassault, тъй като компанията е отказала да отстъпи в дългогодишен спор за правата върху интелектуалната собственост.

Други източници обвиниха Airbus, че настоява за по-голям дял от работата по проекта, ръководен от Dassault, настоявайки, че той трябва да получи "равна позиция" с френската компания.