Главният изпълнителен директор на Dassault Aviation Ерик Трапие заяви, че Франция има пълния капацитет да разработи сама изтребител от шесто поколение, ако германските партньори решат да се оттеглят от съвместния проект за бъдеща бойна авиационна система (FCAS/SCAF), цитира думите му "Ройтерс".
"Германците могат да се оплакват, но ние тук знаем как се прави. Ако искат да действат сами - нека го направят", каза Трапие на откриването на нов завод за части за самолетите Rafale. Той подчерта, че Dassault е доказала способност да създава бойни самолети "от А до Я" повече от 70 години и че решението за самостоятелна програма би било в ръцете на френското правителство.
Проектът FCAS, започнат от Еманюел Макрон и Ангела Меркел през 2017 г., а по-късно в него се включи и Испания. Той се оценява на 100 млрд. евро. Целта е създаването на изтребител от ново поколение, който да работи в тандем с въоръжени дронове. Напрежението между Dassault от една стрсана и Airbus, представляващ Германия и Испания, обаче поставя под въпрос бъдещето на инициативата.
Германски депутати вече допуснаха възможността Берлин да напусне проекта и да се присъедини към алтернативни програми с Великобритания и Швеция. От своя страна Airbus заяви, че остава "напълно ангажиран" с FCAS и с вече постигнатите споразумения.
Трапие настоя Dassault да получи водеща роля в разработването на пилотирания изтребител, като остави на Airbus свобода на действие в другите компоненти на системата. "Ние сме напълно отворени за сътрудничество, но искаме едно малко нещо - да имаме възможността да ръководим програмата. Най-добрият атлет трябва да взема решенията", каза той.
FCAS предвижда разработването на изтребител от ново поколение, известен като Next Generation Fighter.
Машината трябва да бъде по-голяма и по-мощна от сегашните Rafale и Eurofighter, със значително усъвършенствана стелт-технология, модерни системи за електронна война и възможност за управление на цели "рояци" дронове.
Предвижда се също така интеграция със спътникови системи и мрежи за командване и контрол. Изтребителят ще бъде пилотиран, но се планират и полуавтономни режими. Въоръжението му ще включва ново поколение ракети "въздух-въздух" и "въздух-земя", включително хиперзвукови. Демонстрационен прототип се очаква в края на десетилетието, а пълна оперативна готовност - около 2040 г. Най-големият проблем пред FCAS обаче са напреженията между Dassault и Airbus за водеща роля, особено след присъединяването на Испания, което остави французите в малцинство.
GCAP, от своя страна, е проектът, който обединява британската програма Tempest и японската F-X.
Той също цели създаването на изтребител от шесто поколение, но със силен акцент върху използването на изкуствен интелект. Самолетът ще може да работи в тандем с дронове и да събира в реално време данни от въздушни, наземни и космически източници. Ключова характеристика ще бъде взаимодействието между пилот и изкуствен интелект, като AI ще може да поема контрола върху оръжия и отделни мисии.
Въоръжението ще включва ракети от ново поколение, електромагнитни оръжия и лазери. Целта е първи полет около 2035 г. и оперативна готовност към края на 2030-те. Проектът се отличава с ясно политическо лидерство от три държави - Великобритания, Италия и Япония - и стабилна индустриална база, включваща компании като BAE Systems, Leonardo и Mitsubishi Heavy Industries.