Местното държавно пристанище в Колобжег, Полша, ще стане транзитно пристанище за стоки от Украйна от 28 април, а местната данъчна администрация вече е готова да преговаря за откриването на склад за временно съхранение, заяви полският министър на развитието и технологиите Валдемар Буда.

"Бих искал да ви информирам, че на 28 април ще добавим първото пристанище на местната власт в Колобжег към държавните пристанища за транзит от Украйна. В същото време администрацията е отворена за обсъждане на стартирането на съоръжение за временно съхранение", написа той в Twitter.

Решението на полските власти за забрана на вноса на селскостопански продукти от Украйна, което беше оповестено миналата седмица, същевременно позволява транзитното им преминаване през пристанища, по-специално през четири полски държавни пристанища - Гданск, Гдиня, Шчечин и Свиноуйшче.

Според представители на пристанище Колобжег, цитирани от polskieradio24.pl, от миналата година пристанището се е занимавало основно с износ на украинска царевица, а след несъгласието с износа и транзита на украински селскостопански продукти за една нощ е загубило половината от оборота си.

Румъния се отказа да забранява вноса на украинско зърно

Румъния се отказа да забранява вноса на украинско зърно

Букурещ изчаква мерките на ЕК

"Украинските продукти бяха доставени на (...) пристанището в Колобжег. През 2022 г. бяха изпратени 80 хил. тона, а през тази година - около 25 хил. тона. Обикновено 95% от тях бяха царевица. Транспортирахме повече от Свиноуйще", каза Артур Лиевски, председател на Съвета на пристанище Колобжег.

Пристанище Колобжег може да обработва 300 хил. тона продукти от Украйна годишно. Ако построим още един склад и закупим оборудване за претоварване, пристанището ще може да увеличи обработката на товари до 500 000 тона годишно.

Според Лиевски реконструкцията на критичната и хидротехническата инфраструктура, както и модернизацията на входа на пристанището, ще увеличат обема на претоварване до 1,5 млн. тона годишно. Тази модернизация изисква инвестиции в размер на 100 млн. злоти (23,9 млн. долара по текущия валутен курс). Понастоящем пристанището не разполага с такава финансова подкрепа, каквато имат големите пристанища. Проблемът може да бъде решен чрез включването на пристанище Колобжег в мрежата TEN-T (Трансевропейска транспортна мрежа).