Изправени пред заплашителните ефекти от климатичните промени, все повече шведи пренебрегват възможността да пътуват със самолет и предпочитат да си купят билет за влак, като така допринасят за намаляване на въздушния трафик в Кралство Швеция.

Дали причината затова е родената в Швеция Грета Тунберг, иконата в борбата срещу глобалното затопляне, която в момента пресича Атлантическия океан с лодка, или причините са други? - поставя въпрос вестник "Монд".

Грета Тунберг надъхва протестиращи за климата в Берлин: Никога няма да спрем

Грета Тунберг надъхва протестиращи за климата в Берлин: Никога няма да спрем

Протестите за климата набират все по-голяма мощ

Според шведски експерти по проблемите на въздушния транспорт към момента е все още рано да се даде еднозначен отговор. Едно е сигурно: в Швеция самолетът е като че ли с пречупени крила и през последните месеци секторът трябва да се адаптира към едно ново явление - срамът да ползваш самолет.

Първите признаци на намаляване броя на пасажерите в самолетните полети започна да се наблюдава в в края на 2018 г. През януари бе отбелязан още по-изразен спад - с 3.8%, по данни на Шведското транспортно министерство. Основно е засегнат вътрешният самолетен трафик, като той е намалял с 8.7%. Но и международните полети са засегнати от тенденцията - от януари броят на пътниците е намалял с 2.6%.

Дали обаче това е дългосрочна тенденция или някаква временна мода? "За да направим заключения, трябва да изчакаме едва или две години" - смята Жан-Мари Скоглунд, експерт по въздушно движение в шведското министерство на транспорта. Той споделя и своето първо предположение - "Авиационният сектор е изключително чувствителен по отношение на всякакви икономически развития и турбуленции и тъй като Швеция се подготвя за период на икономическа стагнация, намаляването на пасажерите би могло да се приеме като очаквана закономерност."

Други по-конкретни фактори са фалитът на регионалната авиокомпания Nextjet, обявен през пролетта на 2018 г., както и стачката на пилотите на скандинавските авиолинии, продължила една седмица миналия април. Това доведе до отмяна на десетки полети и повлия на статистиката.

Припомняме, че още преди Конференцията в Париж по въпросите на климата през 2015 г., Европейският парламент настояваше да се предприемат спешни мерки за "ефективно регулиране и ограничаване на емисиите от международния въздушен и морски транспорт". Международната организация за гражданска авиация обаче не одобри предложенията за намаляване на емисиите, а постави акцент върху компенсирането, без никаква гаранция за качество и с правно обвързващ статут едва от 2027 г. нататък.