Страните от Европейския съюз се колебаят дали да подкрепят допълнителни мита върху китайските електрически превозни средства (ЕПС), подчертавайки предизвикателството пред Брюксел за осигуряване на подкрепа за най-голямото търговско дело досега, докато Пекин заплашва с мащабни ответни мерки, предава Ройтерс.

Германия, чийто автомобилен сектор реализира една трета от продажбите си миналата година в Китай, иска да блокира митата, според правителствен източник, докато Франция е сред най-твърдите поддръжници.

Въпреки това, повечето страни все още претеглят плюсовете и минусите на ескалиращия търговски спор, според неофициално проучване на Ройтерс сред правителствата на ЕС.

Въпросът ще бъде поставен на консултативно гласуване през следващите седмици, което ще бъде първият официален тест на подкрепата по делото, започнато от Европейската комисия. ЕС започна разследването без жалба от индустрията, което е прецедент в търговската практика на ЕС.

Очаква се блокът да потвърди в четвъртък временни мита до 37.6% върху китайски марки като BYD, Geely и SAIC, както и върху модели, произведени в Китай от Tesla, BMW и други западни автомобилни производители.

Германия може да премести търговския си фокус от Китай към САЩ

Германия може да премести търговския си фокус от Китай към САЩ

Германският вицепремиер Роберт Хабек ще посети Китай

Членовете на ЕС ще гласуват и през октомври, ако Комисията предложи многогодишни мита в края на разследването си. Тези мита ще бъдат блокирани, ако "квалифицирано мнозинство" от поне 15 страни, представляващи 65% от населението на ЕС, гласува срещу тях. Франция, Италия и Испания, които заедно представляват 40% от населението на ЕС, са заявили, че ще подкрепят митата.

"Европа трябва да се защити, ако нашите компании са ощетени и не могат да се конкурират на равни условия," заяви испанското министерство на икономиката.

Въпреки това, Чехия, Гърция, Ирландия и Полша все още обсъждат въпроса, според официални и правителствени източници, докато Белгия има служебно правителство, а Нидерландия едва тази седмица състави ново правителство.

Германия подчертава нуждата от споразумение с Пекин. Германските автомобилни производители твърдят, че митата са грешен подход, като негативните ефекти надвишават ползите. Повишаването на цените на ЕПС за потребителите подкопава целта на ЕС за въглеродна неутралност до 2050 г., твърдят опонентите.

Отговорът на Пекин може да доведе до допълнителни мита върху износа на ЕС, като коняк, свинско месо или луксозни автомобили. Комисията заяви, че митата са необходими за противодействие на евтините кредити, земя и суровини и други субсидии, като целта е равнопоставеност, а не изключване на китайските производители.

Митата могат също да дадат на ЕС лост в преговорите с Пекин и да подтикнат производителите да произвеждат автомобили в ЕС.

Китайски автомобилни производители искат ответни мита върху автомобили от ЕС

Китайски автомобилни производители искат ответни мита върху автомобили от ЕС

Мярката може да засегне бензиновите автомобили с двигатели с голям работен обем

Хосук Лий-Макияма, директор на Европейския център за международна политическа икономика, заяви, че ясни мнозинства в която и да е посока могат да окуражат противниците или поддръжниците на митата. Той добави, че крайните позиции в края на разследването ще зависят от това, какво предлага Пекин в преговорите.

"Ако стигнем до гласуване тогава, това означава, че преговорите са се провалили," каза той.

Разследването на ЕПС може да бъде само началото за ЕС, докато затяга позицията си спрямо Пекин, като зелените и технологичните компании на континента изостават от световните конкуренти.

Защитниците на твърдата линия срещу Китай посочват 712-страничния актуализиран доклад за китайските държавни намеси и субсидии, публикуван през април, като най-силното досега доказателство, че Брюксел е сериозен в намеренията си.

Докладът е най-обширният, създаван досега от Комисията, показващ, че е научен урокът от разследването на китайските соларни панели преди десетилетие, когато не бяха наложени мита и европейската индустрия колабира

Роберт Хабек: Предлаганите мита на ЕС върху вноса на китайски стоки не са наказание

Роберт Хабек: Предлаганите мита на ЕС върху вноса на китайски стоки не са наказание

Мерките имат за цел да компенсират предимствата, предоставени на китайските компании от Пекин