Китайските автомобилни производители призоваха Пекин да повиши митата върху вносните европейски автомобили с бензинов двигател, съобщава "Ройтерс".
Те поискаха мярката в отговор на ограниченията на Брюксел върху износа на китайски електромобили.
На среща при закрити врата, на която присъстваха и представители на европейски автомобилни компании, китайската автомобилна индустрия "призова правителството да приеме твърди контрамерки и предложи да се обмисли положително повишаването на временните мита за бензинови автомобили с двигатели с голям работен обем".
Срещата, организирана от Министерството на търговията на Китай, се проведе в Пекин и на нея са присъствали представители на SAIC, BYD, BMW, Volkswagen и Porsche.
Основната цел на срещата е била да се окаже натиск върху Европа и да се лобира срещу митата.
Търговската политика на ЕС става все по-протективна на фона на опасенията, че моделът на развитие на Китай, фокусиран върху производството, може да залее 27-членния блок с евтини стоки, включително електрически превозни средства, тъй като китайските компании се опитват да увеличат продажбите в чужбина поради слабото търсене на вътрешния пазар.
На 12 юни Европейската комисия обяви, че ще наложи антисубсидийни мита до 38,1% върху вносните китайски електромобили от юли. Решението последва хода на Съединените щати да вдигнат митата върху китайските автомобили през май и отваря нов фронт в търговската война на Запада с Пекин.
В края на миналия месец за първи път бе съобщено, че свързан с китайското правителство автомобилен изследователски център предлага Китай да повиши митата за внос върху вносни бензинови седани и спортни автомобили с двигатели, по-големи от 2,5 литра, до 25% от сегашната ставка в размер на 15%.
По-рано китайските власти намекнаха за възможни ответни мерки.
Миналия месец стана ясно, че китайските компании планират да поискат от властите да започнат антидъмпингово разследване на европейски продукти от свинско месо, което китайското министерство на търговията обяви в понеделник, че ще предприеме.
Бизнесът призова Пекин да разгледа и вноса на млечни продукти от ЕС.
Износът на автомобили от ЕС за Китай през 2023 г. е бил на стойност 19,4 милиарда евро. Блокът пък е купил електрически превозни средства от Китай за 9,7 милиарда евро.
Китай съставлява около 30% от продажбите на германските производители на автомобили, а Германия е най-големият износител на превозни средства с двигатели от 2,5 литра или повече.
Словакия е четвъртият по големина доставчик за Китай и вторият по големина за ЕС на автомобили с големи двигатели. Тази година е изнесла спортни автомобили на стойност 803 милиона долара.
Съединените щати, Великобритания и Япония също изнасят голям брой автомобили с двигатели, по-големи от 2,5 литра, и вероятно ще имат най-голяма изгода от предложеното увеличение на митата.
projekt
на 19.06.2024 в 13:50:32 #1а....това не е честно. така не се прави търговия. само ЕС и САЩ имат право на санкции. не е честно на ЕС да се слагат санкции. просто не е честно.