САЩ увеличава тарифата за внос на електромобили от Китай от 25% на 100%. Това е само част от редица резки увеличения на митата върху набор от китайския внос, които американският президент Джо Байдън разкри днес, предават от Reuters.

Като част от дългоочакваната актуализация на тарифите, Байдън ще увеличи тарифите тази година съгласно раздел 301 от Търговския закон от 1974 г. Въвежда се увеличение от 7,5% на 25% при литиево-йонни батерии за електромобили и други части за батерии; от 25% до 50% върху фотоволтаичните клетки, използвани за производството на слънчеви панели. Тарифите за "някои" критични минерали ще бъдат повишени от нула до 25%.

Допълнително, тарифите за кранове кораб-бряг ще се повишат от нула до 25%; тези за спринцовки и игли ще се повишат от нула до 50%; някои лични предпазни средства (ЛПС), използвани в медицински заведения, ще се повишат също от 0% до 25%.

Още мита ще последват през 2025 г. и 2026 г. за полупроводници, чиято тарифна ставка ще се удвои до 50%, както и за литиево-йонни батерии, които не се използват в избираеми превозни средства, за графит и постоянни магнити, както и за гумени медицински и хирургически ръкавици.

Стъпка към повишаване на митата върху някои продукти от стомана и алуминий също ще влезе в сила тази година, съобщават от Белият дом.

Новите мерки засягат 18 милиарда долара в китайски вносни стоки, като през 2023 г. САЩ са внесли 427 милиарда долара стоки от Китай и са изнесли 148 милиарда долара към икономиката на Пекин.

САЩ измести Китай като основен търговски партньор на Германия

САЩ измести Китай като основен търговски партньор на Германия

Стокообменът между Германия и САЩ през първото тримесечие на годината възлиза на 63 млрд. евро

Джо Байдън ще запази митата, въведени от бившия президент Доналд Тръмп, като същевременно ще увеличи други, съобщиха от Белият дом в изявление, цитирайки "неприемливи рискове" за "икономическата сигурност" на САЩ. Те са породени от това, което правителството смята за нечестни китайски практики, като така наводняват световните пазари с евтини стоки.

"Китай използва същата схема, както и преди, за да задвижи собствения си растеж за сметка на другите, като продължава да инвестира, въпреки излишния китайски капацитет и наводняването на световните пазари с износ, който е със занижена цена поради нелоялни практики", коментира Лаел Брейнард, национален икономически съветник към Белия дом.

Въпреки че стъпките на Джо Байдън са в съответствие с предпоставката на Доналд Тръмп, че по-строгите търговски мерки са оправдани, демократът се прицели в опонента си за изборите. От Белият дом заявиха, че търговската сделка на Тръмп от 2020 г. с Китай не е увеличила американския износ, нито работните места в американското производство. Според тях всеобхватни мита в размер на 10% върху стоки от всички точки на произход, предложени от Тръмп, биха разочаровали съюзниците на САЩ и биха повишили цените. По-рано Доналд Тръмп е предложил мита от 60% или повече за всички китайски стоки.

И двамата кандидати за президент на САЩ през 2024 г. рязко се отклониха от консенсуса за свободна търговия, който някога царуваше във Вашингтон, период, ограничен от присъединяването на Китай към Световната търговска организация през 2001 г.

САЩ виждат заплаха в плаващите атомни електроцентрали на Китай

САЩ виждат заплаха в плаващите атомни електроцентрали на Китай

През 2010 г. Пекин започна спорния енергиен проект

Представители на администрацията твърдят, че мерките са "внимателно насочени", съчетани с вътрешни инвестиции, пресметнати с близки съюзници и е малко вероятно да влошат инфлацията, която вече разгневи гласоподавателите в САЩ и застраши кандидатурата на Байдън за преизбиране. От администрацията също така смятат, че риска от отговор на мерките от страна на Пекин е малък.

Джо Байдън заяви, че не иска да започне търговска война с Китай, тъй като това може да навреди на взаимно зависимите икономики. През последните месеци той работи за облекчаване на напрежението чрез дискусии с китайския лидер Си Дзинпин.

Редица законодатели призоваха за масови увеличения на китайските мита за автомобили. Председателят на банковата комисия на Сената Шеррод Браун излезе с искания администрацията на Байдън да забрани напълно китайските електромобили поради опасения, че те представляват риск за личните данни на американците.

Припомняме още, на 10 май Китай се противопостави срещу решението на САЩ да добави 37 китайски фирми към списък с търговски ограничения поради опасения за националната сигурност.

На 17 април Джо Байдън предложи повишаване до 25% на митата върху вноса на китайските метални продукти, в отговор на исканията на профсъюз към стоманодобивната промишленост в щата Пенсилвания. Още през средата на април САЩ започна да разглежда възможности за търговска защита от Китай.

Китай се оглежда за инвестиции в Европа, за да вбие клин между ЕС и САЩ

Китай се оглежда за инвестиции в Европа, за да вбие клин между ЕС и САЩ

Си Дзинпин ще пътува до Франция, Сърбия и Унгария през май