Украйна финализира схема със световни застрахователи за кораби, превозващи зърно до и от нейните черноморски пристанища, съобщава "Файненшъл таймс".

Това е ключова стъпка в усилията на страната да създаде безопасен коридор за износ, след като миналия месец Русия напусна зърнената сделка, постигната с посредничеството на ООН.

Александър Грибан, специален пратеник на украинското министерство на икономиката, заяви, че в момента се цели и активно се обсъжда споразумение между съответните министерства, както и местни банки и международни застрахователни групи, включително Lloyd"s of London.

Възможно е схемата да бъде въведена още следващия месец и да включва от 5 до 30 кораба, които да пътуват през "опасния участък" на украинските води.

Турция е готова да пропуска кораби със зърно от Украйна

Турция е готова да пропуска кораби със зърно от Украйна

Засега обаче нито един такъв кораб не е заявил преминаване

Миналата седмица под прикритието на украинските сухопътни отбранителни системи германско-китайски товарен кораб извърши първото търговско плаване от Одеса от юли месец насам, когато Русия предупреди, че ще счита всеки цивилен кораб, напускащ пристанищата на Украйна, за военна цел.

Украински служители смятат, че ракетите на страната могат да отбраняват коридор в рамките на 100 морски мили от брега. Предвид военните рискове обаче достъпната застраховка би била от съществено значение за съживяването на търговското корабоплаване в значителен мащаб.

Маркъс Бейкър, глобален ръководител по морско дело, карго и логистика в най-голямата застрахователна компания в света Marsh Marsh, заяви, че "публично-частно партньорство със застрахователи, работещи в тандем с украинското правителство, ще даде по-голяма увереност на корабособствениците да се върнат към доставката на украинско зърно по света до най-нуждаещите се страни".

Украйна обяви временен хуманитарен коридор в Черно море без гаранциите на Русия

Украйна обяви временен хуманитарен коридор в Черно море без гаранциите на Русия

Очаква се по него да преминат кораби, престояващи в украински пристанища от началото на войната, но на собствена отговорност

Въпреки че все още предстои подробностите по схемата да бъдат уточнени, участници в дискусиите разкриха, че ще бъдат застраховани корабите, които влизат и излизат от украинските пристанища, при щети, като рискът може да бъде споделен между застрахователите и местната държавна банка.

Грибан посочи, че публичната част от риска вероятно ще бъде подкрепена от държавния пътен фонд на страната, който е създаден за ремонт на пътища и се финансира от данък върху продажбите на гориво.

Новата схема би заменила обявената преди година, която осигуряваше военно покритие за доставките на зърно, изпращани извън Украйна. Въпросното споразумение изтече след разпадането на зърнената сделка между Русия и Украйна.