Когато политики и технически решения не успеят да постигнат очакваните резултати, вината се стоварва на институциите. Това се казва в нов доклад на Световната банка, който изследва политиките.

"Без по-добро управление нашите цели за слагане на край на крайната бедност и подпомагането на споделен просперитет ще бъдат непостижими", се казва в Доклада.

В новия доклад на Световната банка, изследващ политиките, призовават развиващите се страни и международните агенции за развитие да преосмислят разбирането си за държавното управление. То е ключово за справяне с предизвикателствата в областта на сигурността, икономическия растеж и справедливостта.

Държавите и донорите трябва да имат предвид управлението в по-широк план, за да бъдат успешни политиките, се казва в документа. Докладът определя доброто управление като процес, чрез който държавни и недържавни групи си взаимодействат, за да изготвят и прилагат политики, като работят в рамките на набор от формални и неформални правила, оформени от властта.

"Тъй като търсенето и настояването за ефективно предоставяни услуги, добра инфраструктура и справедливи институции се покачват, от жизнена важност е правителствата да използват ограничените ресурси по възможно най-ефикасния и прозрачен начин," заяви президентът на Групата на Световната банка, Джим Йонг Ким.

Асиметриите във властта помагат да се обясни например защо образцови закони и агенции за борба с корупцията често не успяват да я ограничат, или пък защо децентрализацията не винаги подобрява качеството на общинските услуги. Изследвайки асиметриите във властта може да се обясни защо добре замислени фискални политики не могат да намалят уязвимостта и да генерират дългосрочни спестявания.

Докладът описва три печеливши съставки на ефективните политики: всеотдайност, координация и сътрудничество. За да може тези три съставки да дадат резултати за по-добро управление, институциите трябва да:

Подсилят ангажимента си към политиките най-вече при промяна на обстоятелствата. Това ще помогне например, в случаите, в които определящите политиките харчат извънредните приходи, вместо да ги спестят; или пък когато лидери не спазват мироукрепващи споразумения, за които няма правно обвързване или налагане чрез закони.

Подобрят координацията, за да се променят очакванията и да се намерят социално приемливи действия, приемливи от всички. Винаги се появяват предизвикателства в различни сектори - от финанси до индустриални клъстери или градоустройство. Финансовата стабилност, се основава на презумпцията за доверие.

Насърчат сътрудничеството. Ефективните политики помагат за насърчаването на сътрудничеството като ограничават действията, мотивирани от лична полза - например избягването на данъци. Сътрудничеството се реализира чрез надеждни механизми за награди и наказания.

Когато определени групи не могат да се възползват от обществени блага или пък се чувстват лишени от качествени обществени услуги, това може допълнително да отслаби спазването на правилата, се казва в доклада.

"Държавните служители не действат във вакуум. Техните решения отразяват влиянието на гражданите при договаряне, в което всеки маневрира, за да придвижи напред своите противоречиви интереси", смята главният икономист на Световната банка, Пол Роумър.

Според доклада неравномерното разпределение на власт може да лиши големи групи от хора от ползите и резултатите на много политики. И все пак значима промяна е възможна - с участието и взаимодействието на гражданите чрез коалиции може да се променят мотивациите на тези, които вземат решения. От друга страна може да се ограничи влиянието на елитите чрез споразумения между вземащите решения, а по отношение на международната общност може да се въздейства косвено чрез промяна на относителната власт на местните реформатори.

Докладът предлага принципи, направляващи реформите и променящи динамиката на управление за справедливо развитие, които се основават на задълбочени изследвания и консултации в много страни през последните две години.

Изследването констатира, че добрите политики често са трудни за въвеждане и прилагане, защото някои групи в обществото, печелещи от статуквото, могат да имат властта да се противопоставят на реформите, които са необходими, за да се промени политическото равновесие.

Изводите са в "Доклад за световно развитие 2017: Управление и Закон изобилства от идеи, които да информират и да засилят още повече работата на Световната банка по проблемите на управлението".

Деби Ветцел, старши директор на глобална практика "Управление" в Световната банка заяви, че успешните реформи не се дължат само на "образцови практики". "Те изискват адаптиране и приспособяване на институциите по начин, който да отрази по-ефективно местната динамика и да адресира специфични проблеми, които спъват развитието в името на всички граждани", допълни Ветцел.