Казахстан е изпратил черните кутии от самолета на Azerbaijan Airlines (AZAL) за разчитане в Бразилия, предава "Ройтерс". Министерството на транспорта на Казахстан потвърди информация, че кутиите ще бъдат разшифровани в Центъра за разследване и предотвратяване на самолетни катастрофи в страната.
Посочва се и че центърът CENIPA разполага с нужните технически възможности и съответното оборудване, включително и сертифицирана лаборатория, за да извърши процеса.
Както уточняват от министерството, според стандартите на приложението към 13-та Чикагска конвенция държавата, която провежда разследването, осигурява разчитането на записите на полетните записващи устройства и взема решение за избора на държава за разчитане и декодиране на черните кутии.
Решението за изпращане на записващите устройства в Бразилия е взето и имайки предвид препоръките на Международната организация за гражданска авиация (ICAO) и консултации с авиационните власти на Азербайджан и Русия.
Самолетът Embraer 190 се произвежда в Бразилия.
Припомняме, самолетът Embraer 190 с номер на полет J2-8243 летеше от Баку до Грозни, столицата на Чечня, но кацане му е било отказано, като е бил пренасочен да мине през цялата акватория на Каспийско море и да кацне от другата му страна в казахстанския град Актау.
Азербайджанските авиолинии заявиха, че предварителните резултати от тяхното разследване показват, че полетът им е бил обект на "външна физическа и техническа намеса".
Първоначално руските информационни агенции съобщиха, че самолетът е бил пренасочен поради мъгла в Грозни, а в последствие и че авиокатастрофата е предизвикана от птици. Друга версия от деня на катастрофата на руските власти заяви за взрив на кислородна бутилка на борда.
Също така версия от вчера на "Росавиация" е, че самолетът не е кацнал в Грозни, заради въведения режим "Килим" заради терористичните атаки на Украйна. Командирът на азербайджанския самолет обаче сам бил решил да кацне в Актау - на 440 км от Грозни през Каспийско море. Така за пренасочване на самолета към Актау вината се прехвърля на пилотите, които загинаха в катастрофата с твърдо кацане.
"Росавиция" не съобщи защо самолетът не е бил пренасочен към другите близки летища. Разстоянието от Грозни до летищата: Магас е 55 км, Беслан - 90 км, Махачкала - 170 км, Тбилиси - 190 км.
В социалните мрежи има спекулации, че това е направено нарочно от руските авиационни служби, за да падне в морето и да не се разбере какво се е случило.
Също така военни експерти обсъждат работата на руската ПВО. За да бъде уцелен граждански самолет от ракета, това би означавало работя на автоматичен режим на ПВО-комплекса "Панцир-С". Този режим не прави разлика между дрон и пътнически самолет, така че включването му не би трябвало да се случва при планиран граждански полет, какъвто е азербайджанския в случая.
Действително в този ден, както в почти всички последни такива, е имало украинска атака над руска територия, включително към Грозни. Заради успешното отразяване на всички дронове в този ден президентът на Чечения Рамзан Кадиров награди племенника си Салхан, който ръководи местния Съвет за сигурност.