Европейската комисия предлага правила, които ще улеснят държавите членки при прилагането на концепцията за сигурна трета страна. Това ще ускори процесите на предоставяне на убежище и ще намали натиска върху системите за предоставяне на убежище, като същевременно се запазят правните гаранции за кандидатите и се гарантира зачитането на основните права.

Посочва се, че концепцията за сигурна трета страна позволява на държавите членки да считат дадена молба за убежище за недопустима, когато кандидатите биха могли да получат ефективна закрила в трета страна, която се счита за безопасна за тях. За да се приложи това понятие, правото на ЕС понастоящем изисква от органите в областта на убежището да докажат връзка между кандидата и съответната сигурна трета страна.

С днешното предложение се изпълнява изискването съгласно Пакта за миграцията и убежището Комисията да направи преглед на прилагането на концепцията за сигурна трета страна до юни 2025 г. Като част от този преглед и с цел да се улесни прилагането му от държавите членки ЕК разгледа понятието за сигурна трета страна и прилагането му съгласно Регламента относно процедурата за предоставяне на убежище с оглед на изискванията на международното право и правото на ЕС, включително Хартата на основните права на ЕС.

Броят на новите молби за убежище в ЕС намалял с 13% през 2024 г.

Броят на новите молби за убежище в ЕС намалял с 13% през 2024 г.

В България са подадени малко над 12 хиляди молби

В резултат на това Комисията предлага следните промени в условията, при които концепцията може да се прилага:

  • Връзката между кандидата и сигурната трета държава вече няма да бъде задължителна. Държавите членки могат да изберат да прилагат понятието за сигурна трета страна, когато има връзка, както е определено в националното право.
  • Транзитът през сигурна трета страна преди достигането до ЕС вече може да се счита и за достатъчна връзка за прилагане на понятието за сигурна трета страна.
  • Когато няма връзка или транзит, понятието може да се прилага, ако има споразумение или договореност със сигурна трета държава. Такова споразумение или договореност ще гарантира, че искането за ефективна закрила се разглежда в сигурната трета страна, така че кандидатите да могат да получат закрила, ако това е обосновано. Този вариант няма да се прилага за непридружени ненавършили пълнолетие лица.
  • Освен това, за да се намалят процедурните забавяния и да се предотвратят злоупотреби, Комисията предлага жалбите срещу решения за недопустимост, основани на понятието за сигурна трета страна, вече да нямат автоматично суспензивно действие.

Освен това от държавите членки се изисква да информират Комисията и другите държави членки, преди да сключат споразумения или договорености със сигурни трети държави. Това ще позволи на ЕК да следи дали тези споразумения или договорености отговарят на условията, определени в правото на ЕС.

Съгласно правото на Съюза трети държави могат да се считат за сигурни, когато отговарят на редица условия, като например защита срещу връщане, липса на реален риск от тежки посегателства и заплахи за живота и свободата поради раса, религия, националност, принадлежност към социална група или политически възгледи, както и възможността да поискат и да получат ефективна защита.

Сега Европейският парламент и Съветът трябва да постигнат съгласие по това предложение.

Преразглеждането на концепцията за сигурна трета страна до 12 юни 2025 г. беше изискване съгласно Регламента относно процедурата за предоставяне на убежище, което Комисията представя днес. Целевите изменения на концепцията, предложени от Комисията, следват консултации с държавите членки, Европейския парламент, ВКБООН и гражданското общество.