Европейската комисия одобри 107 проекта за транспортна инфраструктура, които да получат над 6 милиарда евро безвъзмездни средства от ЕС от Механизма за свързване на Европа (МСЕ). 107-те проекта бяха избрани измежду общо 353 проекта, представени в отговор на публикуваната през 2022 г. покана за представяне на предложения.

Финансирането от ЕС ще бъде под формата на безвъзмездни средства, които ще се използват за съфинансиране на общите разходи по проекта. Целта е да се изгради по-ефективна, по-екологична и по-интелигентна мрежа от железопътни линии, вътрешни водни пътища и морски маршрути по трансевропейската транспортна мрежа.

Приоритет за финансиране са основните трансгранични железопътни връзки по основната трансевропейска транспортна мрежа. Те включват, наред с другото, тунела Бренер(свързващ Италия и Австрия), Rail Baltica (свързващ трите балтийски държави и Полша с останалата част на Европа), както и трансграничния участък между Германия и Нидерландия.

Морските пристанища в Ирландия, Гърция, Испания, Латвия, Литва, Нидерландия и Полша пък ще получат финансиране за развитие на електрозахранването на брега с цел намаляване на емисиите на парникови газове от акостирали плавателни съдове, посочват от ЕК.

За да може транспортът по вътрешните водни пътища да бъде подготвен за бъдещето, се планира инфраструктурата по трансграничните водни пътища Сена - Шелда между Франция и Белгия да бъде модернизирана. Вътрешните пристанища на басейните на река Дунав и река Рейн, като Виена и Андернах, също ще бъдат модернизирани.

За да се повиши допълнително безопасността и оперативната съвместимост на железопътния транспорт в ЕС, Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS) ще бъде инсталирана във влаковете и железопътните линии в Чехия, Дания, Германия, Франция, Австрия и Словакия. По пътищата няколко държави — членки на ЕС, ще внедрят интелигентни транспортни системи и услуги (ИТС), по-специално съвместни ИТС (СИТС) за по-безопасен и по-ефективен транспорт.

Няколко държави членки ще получат подкрепа за европейските проекти за управление на въздушното движение с цел повишаване на ефективността на въздушния транспорт и създаване на Единно европейско небе.

Европейската комисия отпуска 32 млн. евро за БДЖ

Европейската комисия отпуска 32 млн. евро за БДЖ

Целта е преминаване от автомобилен транспорт към железопътен