Apple, Alphabet Inc., Google и онлайн платформите на Meta ще бъдат разследвани за потенциални нарушения на Закона за дигиталните пазари (DMA), съобщиха днес от Reuters по данни на ЕС.
Нарушение на DMA може да доведе до глоби от максимум 10% от световния годишен обор на компаниите.
Законът, който влезе в сила на 7 март, изисква защита от 6 страни, които да са доставчици на услуги като онлайн търсачки, социални мрежи и приложения за онлайн чатове, използвани от други компании. Целта е да се осигурят равни условия за конкуренция и да се предоставят повече възможности за избор на потребителите.
От Европейската комисия изявиха подозрения, че мерките, въведени от тези 6 страни, не отговарят на изискванията на закона.
Службата за защита на конкуренцията в ЕС ще разследва правилата на Alphabet Inc. за управление в Google Play, преференциалното отношение на Google Search към продуктите си, правилата на Apple за управление в App Store и изборния екран на Safari, както и "модела за плащане или съгласие" на Meta.
По въпроса дали Комисията ненужно ускорява процеса еврокомисарят по вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон заяви, че разследванията не могат да се приемат за изненадващи.
"Законът си е закон. Не можем просто да седим и да чакаме", обяви той на пресконференция.
Допълнително, комисарят коментира нововъведената услуга на Meta в Европа за абонамент без реклами. Тя беше повод за критика от конкуренти и потребители, като Тиери Бретон посочи, че трябва да бъде предложена и безплатна алтернатива.
Говорител на Meta посочи, че компанията се стреми да спазва насоките на закона.
"Абонаментите като алтернатива за рекламите са добре установен бизнес модел в много индустрии, а ние създадохме Абонамент без реклами в отговор на няколко припокриващи се регулаторни задължения, включително DMA", разясни говорител на Meta.
След като вече направиха значителни промени в своите услуги, от Google заявиха, че ще защитят подхода си през следващите месеци. От Apple пък изразиха увереност, че планът им е в съответствие с DMA.
От Комисията също така предприеха стъпки по разследването на новата структура за заплащане към Apple чрез алтернативни магазини за приложения, както и на практиките на Amazon за класиране в техния онлайн пазар.
От изпълнителният орган на ЕС са си поставили за цел разследванията да приключат в рамките на една година, съгласно посочения срок в DMA. Те съобщиха също, че е наредено на компаниите да запазят определени документи, като така им се дава позволение за достъп до определена информация за настоящи и бъдещи проучвания.